اتوکلاو دندان پزشکی چیست؟

اتوکلاو دندان پزشکی چیست؟

اتوکلاو دندان پزشکی چیست؟ این دستگاه از مهم ترین تجهیزات کلینیک ها و مطب های پزشکی به شمار می رود و نوعی دستگاه قفل شونده است. محیط های دندان پزشکی، باید کاملا استریل و بهداشتی باشند، چون امکان عفونت و انتقال آن در میان بیماران فراوان است، در نتیجه بیماران حق دارند که از این بابت نگران باشند.

از چالش های مهم دندان پزشکان نیز محسوب می شود، چون دندان پزشکان به طور مستقیم با خون و بدن افراد در ارتباط هستند. بنابراین ابزار و تجهیزات پزشکی باید به صورت مرتب به وسیله محلول ها و تجهیزات پزشکی مخصوصی استریل و ضد عفونی گردند. چون این مسئله اهمیت بالایی دارد، دستگاهی به نام اتوکلاو دندان پزشکی طراحی و ساخته شده است که صرفا برای همین موضوع کاربرد دارد. دستگاه اتوکلاو دندان پزشکی از دستگاه های مطمئن و سریع، برای استریل کردن ابزار های دندان پزشکی است و با سرعت بالا و در بهترین سطح، اقدام به استرلیزه و ضدعفونی نمودن این محصولات می کند.

اتوکلاو ها دستگاه هایی هستند که با بخار اشباع و در دما و فشار بالایی، لوازم و تجهیزات دندان پزشکی را استزیل می کنند. با بخار موجود در دستگاه اتوکلاو دندان پزشکی، همه میکروب های وسایل از بین می روند. با وجود دستگاه اتوکلاو دندان پزشکی، دیگر امکان انتقال عفونت و بیماری به صفر می رسد و همه وسایل کاملا تمیز و بدون هر گونه آلودگی خواهند شد. از اتوکلاو دندان پزشکی برای ممانعت از منتقل شدن بیماری ها و رعایت اصولی موارد بهداشتی استفاده می شود.

با این دستگاه دیگر هیچ گونه باکتری، ویروس و میکروبی از بدن یک فرد به فرد دیگر در مطب های دندان پزشکی انتقال داده نمی شود، چون این دستگاه قادر است که همه موجودات زنده و غیر زنده که شامل باکتری ها، ویروس ها و غیره می شوند را نابود کند.

وکیوم در اتوکلاو دندان پزکشی موضوع مهمی است و در عملیات استرلیزه و ایمنی بیماران و پرسنل دندان پزشکی نقش بسزایی ایفا می کند. وکیوم در دندان پزشکی به علت حذف هوا و بخار آب مهم است و به کمک آن، هوا و بخار آبی که در دستگاه اتوکلاو وجود دارند از داخل وسایل استریل شده دستگاه به طور کامل حذف می گردند، بدین ترتیب فشار درون دستگاه کاهش یافته و فضای خلائی درون دستگاه ایجاد می شود و بر میزان کارایی و ایمنی دستگاه در حین عملیات استریلیزاسیون می افزاید. هوا و بخار آب بر عملکرد فرآیند استرلیزه و میکروب کشی دستگاه تاثیر نامطلوبی می گذارند.

اتوکلاو دندان پزشکی چیست؟

حذف مواد آلوده توسط دستگاه اتوکلاو دندان پزشکی

با حذف هوا و بخار آب درون اتوکلاو دندان پزشکی و استرلیزه کردن وسایل همه مواد آلوده هم چون ذرات، باکتری ها، ویروس ها و قارچ هایی که در هوا و بخار آب وجود دارند به طور کلی حذف می شوند. در این صورت امکان انتقال بیماری و عفونت به افراد بیمار دیگر و پرسنل مطب دندان پزشکی به صفر می سد. هم چنین با حذف بخار آب و هوا و ایجاد محیطی خلاء، دستگاه می تواند به راحتی دما و فشار هوا را کنترل نماید، چون این دستگاه در شرایط خلاء، دارای کارکردی بهتر و موثرتر می باشد.

مشخصات اتوکلاو های دندان پزشکی

این نوع اتوکلاو دارای مدل های مختلفی است که هر کدام از مشخصات و مزیت های متفاوتی برخوردار می باشند. این دستگاه در ابعاد و وزن های مختلفی به بازار عرضه می شود. جنس آن از تمام استیل با بدنه ورق فولادی و رنگ الکترو استاتیک ضد خش است و دارای مشخصاتی هم چون برد الکتریکی هوشمند، تست نفوذ پذیری بخار و نشتی بخار، مولد بخار سریع، فیلتر خشک کن، هیتری مجزا و شیر اطمینان است.

به طور کلی دستگاه های اتوکلاو از لحاظ درجه حرارت به دو دسته کلی تقسیم می شوند: دستگاه هایی که دارای دمای بالای 250 تا 274 درجه فارنهایت یا 132 تا 144 درجه سانتی گراد هستند و دستگاه هایی که دارای دمایی با درجه پایین هستند و دمای آن ها حدود 250 تا 254 درجه فارنهایت یا 121 تا 123 درجه سانتی گراد می باشد.

اتوکلاو دندان پزشکی چیست؟

خرید اتوکلاو دندان پزشکی

جهت خرید دستگاه اتوکلاو دندان پزشکی، می توانید به مرکز بزرگ و تخصصی کرج مد مراجعه نمایید. در وب سایت اینترنتی ما انواع دستگاه های اتوکلاو در برند های مختلف داخلی و خارجی و بالاترین میزان کیفیت موجودند. جهت خرید و ثبت نهایی سفارش محصول مورد نظر خود، کافیست با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.