مزیت‌های بخور سرد و بهترین برندهای دستگاه بخور سرد

بخور سرد یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در فصول خشک سال مزایای بسیاری برای افراد درون خانه داشته باشد. این بخورها می‌توانند با تأمین رطوبت لازم در محیط، علاوه بر بهبود تنفس برای افراد در داخل محیط خانه، مزایای دیگری نیز برای شادابی و زیبایی پوست انسان داشته باشند. بخورها در برندها و اندازه‌های مختلفی در بازار عرضه شده‌اند که هرکس بسته به نیاز خود می‌تواند مدل مناسبی از بخورد سرد را خریداری نماید. خوشبختانه بخورهای سرد در صورت خراب شدن یا ایجاد اختلال در عملکردشان، قابلیت تعمیر دارند. به همین خاطر است که تعمیر بخور سرد توسط مراکز تعمیراتی تجهیزات پزشکی پوشش داده می‌شود.

بخور سرد چیست؟

بخور سرد دستگاه نسبتاً کوچکی است که با تبدیل قطره‌های آب به بخار و پخش کردن آن در محیط، باعث پراکندگی بخار در خانه شده و تأمین رطوبت محیط کمک می‌کند. این دستگاه به‌خصوص در فصول خشک سال مانند فصل پاییز و زمستان، کاربرد فراوانی دارد. بخار حاصل از بخور سرد سبب می‌ود تا بتوان با سهولت بیشتری نفس کشید. اما باید توجه داشت که به کارگیری بیش از اندازه از این دستگاه می‌تواند به‌صورت بالقوه مشکلات تنفسی را بدتر کند. بنابراین مهم است که به شیوه مناسب و متعادل از دستگاه بخور سرد استفاده شود؛ تا بتواند ضمن ایجاد رطوبت کافی در محیط، مشکلات تنفسی را نیز بهبود دهد!

مزیت‌های بخور سرد

استفاده متناسب و متعادل از بخور سرد می‌تواند مزایای بسیاری برای افراد داشته باشد. اگر بخواهیم برخی از مهم‌ترین این مزایا را بیان کنیم، موارد زیر در اولویت قرار دارند:

شادابی پوست

خشک بودن هوا سبب خشکی پوست می‌شود. پوست خشک نیز در معرض پیری زودرس قرار داشته و به مرور دچار چروک یا پوسته پوسته شدن می‌شود. دستگاه بخور سرد می‌تواند با تأمین رطوبت محیط به تأمین رطوبت پوست کمک کرده و شادابی و زیبایی بیشتر پوست را به همراه داشته باشد.

شادابی موها

همانطور که رطوبت ناشی از دستگاه بخور سرد می‌تواند به شادابی پوست کمک کند، می‌تواند در اثر ایجاد رطوبت کافی برای موها به شادابی موهای سر نیز کمک کند.

سلامت گیاهان خانگی

گیاهان خود به دفع سموم هوا کمک می‌کنند. اما خشکی هوا در فصول نیمه دوم سال می‌تواند روی آن‌ها نیز تأثیر بگذارد. در فصل پاییز و زمستان خاک گلدان‌ها خشک شده و آن‌ها شادابی خود را از دست داده و اغلب دچار ریزش برگ می‌شوند. اما وجود بخور سرد در محیط می‌تواند باعث شادابی گل‌ها نیز شود. بخور سرد می‌تواند به سالم نگه‌داشتن گیاهان کمک کند که به حفظ سلامتی انسان نیز کمک می‌کند.

بهبود خواب

اگر شما یا شریک زندگیتان در هنگام خواب خرخر می‌کنید، دستگاه بخور سرد می‌تواند برای رفع این موضوع کمک کننده باشد. همچنین بخور سرد در صورت داشتن سینوس‌ها و گلوی شما خشک نیز برای شما مفید است. تمام اینها به بهبود خواب شما می‌انجامند.

تسکین سردرد

برخی از افراد که زیاد دچار سردرد می‌شوند، می‌توانند استفاده از بخور سرد را امتحان کنند؛ چراکه بیشتر سردردها با قرار گرفتن در محیط مرطوب و متعادل برطرف می‌شود.

کاهش جوش و آکنه صورت

گاهی اوقات خشک بودن پوست سبب شدت گرفتن جوش و آکنه در پوست صورت می‌شود که می‌توان این موضوع  را با استفاده از بخور سرد برطرف کرده یا آن را بهبود داد.

می‌بینید که بخور سرد مزایای بسیاری را در بر می‌گیرد؛ به همین خاطر است که استفاده از این دستگاه در چند سال اخیر با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. اگر شما تا به امروز از این دستگاه عالی استفاده نکرده‌اید، می‌توانید آن را امتحان کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

بهترین برندهای دستگاه بخور سرد

همانطور که گفته شد، بخور سرد در مدل‌ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارد. اگر بخواهیم برخی از رایج‌ترین برندهای ارائه کننده بخور سرد را نام ببریم، موارد زیر در اولویت قرار دارند:

بخور سرد بیورر «Beurer»

بخور سرد ویونت «Vivent»

بخور سرد امسیگ «EmsiG»

بخور سرد وکتو «Vekto»

بخور سرد سایلن «Silene»

بخور سرد گل «Goal»

بخور سرد بی‌تی‌بی «BTB»

بخور سرد درما «Deerma»

بخور سرد باسئوس «Baseus»

بخور سرد آلتیما «Altima»

بخور سرد کنزل «Kenzel»

بخور سرد اولتراسونیک «Ultrasonic»

تمام مدل‌های فوق از بازار داخلی کشور قابل خرید هستند. اگر شما یک بخور سرد در داخل منزل خود دارید، به احتمال زیاد یکی از نام‌های فوق روی آن دیده می‌شود. البته هریک از برندهای فوق، مدل‌های متفاوتی از بخور سرد را ارائه کرده‌اند، اما شیوه کلی کار تمام بخورهای سرد حول محور ایجاد رطوبت و بخار در محیط کار می‌کنند.

تعمیرات بخور سرد

خوشبختانه تعمیر بخور سرد امکان‌پذیر است. به همین خاطر تعمیر بخور سرد توسط مراکز تعمیراتی تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی پوشش داده می‌شود. اگر دستگاه بخور سرد شما خراب شده است یا به‌خوبی قبل عمل نمی‌کند، می‌توانید آن را برای تعمیر بخور سرد ببرید و سپس آن را تعمیر شده تحویل بگیرید. این دستگاه در صورتی‌که به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، امکان خراب شدن آن به حداقل می‌رسد. به همین خاطر در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم که در استفاده از بخور سرد باید آن‌ها را رعایت کرد.

نکات استفاده از بخور سرد

بخور سرد یک دستگاه کوچک است که استفاده آسانی دارد. اما باز هم نکاتی در استفاده از آن وجود دارد که می‌تواند در استفاده بهتر از آن به شما کمک کند. این نکات به قرار زیر هستند:

  • اگر در دفترچه راهنمای بخور سرد شما امکان استفاده از روغن یا اسانس‌های گیاهی آورده شده، می‌توانید همراه با آب از این دو گزینه نیز استفاده کنید.
  • بهتر است آب مقطر و بدون املاح در درون دستگاه بخور سرد بریزید؛ در غیر این‌صورت ممکن است مواد معدنی موجود در آب در منافذ دستگاه رسوب کنند.
  • سعی کنید هفته‌ای یکبار دستگاه بخور سرد خود را تمیز کنید؛ در غیر این‌صورت ممکن است دستگاه به جایی برای رشد باکتری و قارچ‌ها تبدیل شود!
  • مقدار رطوبت دستگاه را در حد متعادل تنظیم کنید.

رعایت موارد فوق کمک می‌کند تا بتوانید استفاده سالم‌تر و کارآمدتری از بخور سرد خود داشته باشید. اگر این نکات رعایت نشوند، ممکن است دستگاه بخور سرد شما خیلی زود به تعمیر نیاز پیدا کند.