تعمیر سانتریفیوژ آزمایشگاهی ” مرکز تعمیرات تخصصی سانتریفیوژ “

تعمیر سانتریفیوژ آزمایشگاهی

تعمیر سانتریفیوژهای آزمایشگاهی از جهات مختلف دارای سادگی ها و پیچیدگی های متعددی است. از این رو که بسیاری از سانتریفیوژهای قدیمی با سیستمی بسیار ساده در حال کار در آزمایشگاه ها می باشند، که با یک موتور ساده با سرعت ثابت یا قابل تنظیم و یک تایمر مکانیکی کار می کنند. تعمیر این دسته از سانتریفیوژهای آزمایشگاهی بسیار ساده می باشد و پیچیدگی زیادی جهت ارائه خدمات برای آن ها وجود ندارد. نوع دیگری از سانتریفیوژها دیجیتال هستند.

این سانتریفیوژها دارای موتورهای القایی، قابلیت برنامه ریزی، کنترل دما و سنسور بالانس دستگاه و غیره می باشند که عیب یابی و تعمیر این دسته از سانتریفیوژهای آزمایشگاهی به تخصص ویژه نیاز دارد. به عنوان مثال تجهیزاتی مانند پیکنومتر کالیبره شده دارای گواهی کالیبراسیون از آزمایشگاه های معتبر، سنسور دمایی کالیبره شده دارای گواهینامه معتبر از اداره استاندارد برای شروع تست ها و انجام امور فنی از جمله مواردی است که برای شروع کار تعمیر و سرویس یک دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی نیاز می باشد.

مهمترین و اصلی ترین موضوعی که در سانتریفیوژها باید به آن توجه کرد توازن نمونه هاست. به این معنی که، اگر به طور مثال یک نمونه به وزن 20 گرم را در سانتریفیوژ بگذاریم، باید یک نمونه ( می تواند یک لوله آزمایشگاهی خالی باشد) تقریبا هم وزن آن در روبرو قرار داده تا وزن هر دو طرف دستگاه برابر شود. در غیر این صورت در چرخش با سرعت بالا عدم توازن می تواند باعث ایجاد حرکت های شدید و در نتیجه خرابی شافت (Shaft) موتور سانتریفیوژ شود.

تعمیر سانتریفیوژ آزمایشگاهی

مشکل دیگری که ممکن است برای سانتریفیوژها اتفاق بیوفتد، فرسودگی و کهنه شدن قطعات ان است که با تعویض آن مشکل حل خواهد شد.
سانتریفیوژها یکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند که با استفاده از چرخش و دوران حول محور خود، سبب ته نشین شدن و جداسازی مخلوط یا محلول های شیمیایی و بیولوژی می شوند.

این محلول ها و مخلوط ها می توانند از فازهای مختلفی مانند: مایع، گاز و جامد یا ترکیب این ها باشند. یک موتور الکتریکی ( الکتروموتور) عمل دوران صفحه سانتریفیوژ را انجام می دهد. این دوران با توجه به نوع سانتریفیوژ می تواند بین 5000 تا 20000 دور در دقیقه بچرخد.
با عمل چرخش سانتریفیوژ ذرات موجود در مایع ته نشین می شوند و ذرات سنگین تر سریع تر رسوب می کنند. همچنان اگر مایع مورد آزمایش محلول باشد مانند خون ، ادرار و غیره انواع مختلف مایع برحسب تراکم خود از هم جدا می شوند. هر چقدر شعاع گردش سانتریفیوژ بیشتر باشد، باید سرعت دوران افزایش یابد تا رسوبات با همان سرعت قبل ته نشین شوند.

سانتریفیوژها با توجه به نوع و محل کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

1. میکرو سانتریفیوژها ( هماتوکریت): این سانتریفیوژ در سال 1962 توسط یک شرکت آلمانی به نام Eppendorf ساخته شد. تیوب های پلاستکی میکرو و دستگاه میکرو سانتریفیوژها در آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل در مقیاس میکرولیتر مورد استفاده قرار می گیرند. میکرو سانتریفیوژهای اولیه دارای یک دستگیره برای کنترل زمان و فضا برای 12 میکروتیوب هستند و در یک زاویه ثابت می چرخند.

2. سیتو سانتریفیوژها: این سانتریفیوژها که به سیتو اسپین یا سانتریفیوژ سیتولوژی معروف است، برای متمرکز کردن سلول ها در نمونه های مایع بر روی یک لام میکروسکوپ استفاده می شود تا بتوان آن ها را رنگ آمیزی و بررسی کرد.

3. اولترا سانتریفیوژها : این سانتریفیوژ بسیار پیچیده و پیشرفته می باشد. به طوریکه با سرعت بسیار بلایی عمل می کند و مولکول های کوچکتری را که نمی توان از سانتریفیوژهای سنتی جدا کرد، جدا می کند. سرعت روتورها در اولترا سانتریفیوژ می تواند از 60000 دور در دقیقه تا 150000 دور در دقیقه باشد.

4. سانتریفیوژ یخچال دار: سانتریفیوژهای یخچال دار علاوه بر چرخاندن نمونه ها، دما را نیز تا زیر صفر کاهش می دهد. این سانتریفیوژها در آزمایشگاه های شیمی، مهندسی مواد، پلیمر و پزشکی استفاده می شود.

Karajmed در بخش خدمات خود با دارا بودن کادری دوره دیده در شرکت سازنده دستگاه سانتریفیوژ همراه با تجهیزات کامل و به روز این امکان را فراهم ساخته تا در صورتی که سانتریفیوژ مرکز شما با هرگونه ایراد فنی روبرو شد آن را در اسرع وقت تعمیر و به شما تحویل دهد.
جهت ارتباط با بخش فنی و اعلام درخواست هرگونه خدمات مانند دریافت کاتالوگ، خرید، قیمت و تعمیر سانتریفیوژهای آزمایشگاهی به سایت karajmed.com مراجعه فرمائید.

انواع سانتریفیوژ ها را از لحاظ نوع و محل کاربرد نام ببرید؟

میکرو سانتریفیوژها که جهت تجزیه و تحلیل در مقیاس میکرولیتر و در آزمایشگاه ها به کار می روند، این دستگاه ها دارای دستگیره ای برای کنترل زمان و فضا با مقیاس 12 میکرو تیوب هستند و با زاویه ثابتی می چرخند. سیتو سانتریفیوژ ها که به آن ها سیتو اسپین یا سانتریفیوژ سیتولوژی هم می گویند و برای متمرکز کردن سلول ها در نمونه های مایع بر روی لام میکروسکوپ استفاده می شوند تا بتوان آن ها را رنگ و بررسی کرد. اولترا سانتریفیوژها و سانتریفیوژ یخچال دار، نوعی از انواع دیگر سانتریفیوژ های آزمایشگاهی محسوب می شوند.

نحوه عملکرد اولترا سانتریفیوژ ها چگونه است؟

روش کار کردن این نوع سانتریفیوژ کمی سخت و پیچیده است و با سرعت بالایی کار می کند و برای جدا کردن مولکول های کوچکتری که قابل جدا کردن با سانتریفیوژ های دستی نمی باشد به کار می رود. سرعت عملکرد این نوع دستگاه از 6000 تا 15000 در دقیقه می باشد.

نحوه عملکرد سانتریفیوژ یخچال دار چگونه است؟

این سانتریفیوژ نه تنها نمونه ها را می چرخاند، بلکه دما را هم تا زیر صفر کاهش می دهد. از این نوع سانتریفیوژ ها در آزمایشگاههای شیمی، مهندسی مواد، پلیمر و پزشکی استفاده می شود.

دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی چگونه کار می کند؟

این دستگاه با چرخش و دوران حول محور خود، باعث ته نشین شدن و جدا سازی مخلوط یا محلول های شیمیایی و بیولوژی می شود. این محلول ها می توانند شامل مایعات، گاز ها و جامدات باشند به وسیله الکترو موتور در این دستگاه ها عمل دوران صفحه صورت می گیرد و حدود 5000 تا 20000 در دقیقه می چرخد. با عمل چرخش ذرات ته نشین می شوند و ذرات سنگین تر رسوب می کند، مواد مخلوط شده بر حسب تراکم خود از هم جدا می شوند و هر چه بر میزان شعاع گردش دستگاه افزوده می شود، سرعت دوران هم بالاتر می رود و رسوبات با همان سرعت پیشین ته نشین می شوند.