دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟ دستگاه اکسیژن ساز به نوعی از تجهیزات پزشکی گفته می شود که موجب تولید اکسیژن اضافی برای فرد بیمار می شود. اگر فرد مبتلا به بیماری هایی گردد که موجب کاهش میزان اکسیژن موجود در بدنش می شود ناچار است به تجویز پزشک از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کند. دستگاه اکسیژن ساز برای افرادی که دارای مشکلات تنفسی و بیماری هایی هم چون آسم، سرطان ریه، copd، آنفولانزا و کووید-19 هستند نیز مفید می باشد. اما قبل از خرید دستگاه اکسیژن ساز لازم است که حتما از پزشک معالج خود تاییدیه لازم را دریافت نمایید. چون در صورتی که فرد بیمار بدون تجویز پزشک از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنید، می تواند خطرات فراوانی را به همراه داشته باشد.

فرد بیمار باید مطلع باشد که حجم دستگاه اکسیژن ساز چه میزان باشد؟ چه مدت نیاز دارد که از این دستگاه استفاده نماید؟ جهت کسب اطلاعات کافی از دستگاه اکسیژن ساز و چگونگی روند کار آن، کافیست به وب سایت اینترنتی کرج مد مراجعه نموده و از طریق کانال های مجازی واتساپ و تلگرام و یا شماره تلفن های درج شده در وب سایت، با کارشناسان و متخصصان کرج مد ارتباط برقرار نمایید، ایشان اطلاعات جامع و کاملی را از مشخصات فنی، کاربرد ها و روش استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد.

روش کار دستگاه اکسیژن ساز چگونه است؟

دستگاه اکسیژن ساز با کپسول اکسیژن که دارای اکسیژن مایع یا گاز است فرق می کند، این دستگاه موجب جذب هوای اطراف و فیلتر کردن نیتروژن موجود در محیط می شود، در نهایت نیز توسط لوله باریکی از دستگاه به سمت صورت بیمار می رود و به وسیله دو شاخک باز زیر سوراخ های بینی، اکسیژن خالص را به فرد بیمار انتقال می دهد. اگر فرد بیمار به اکسیِژن خالص با غلظت بیشتری نیاز داشته باشد، باید از ماسک صورت استفاده کند. به طور کلی دو نوع دستگاه اکسیژن ساز در بازار موجود می باشند؛ یک مدل که سایز و ابعاد بزرگ تری دارد و برای منازل به کار گرفته می شود و دیگری که وزن کمتری دارد، قابلیت حمل و انتقال به مکان های دیگر را به راحتی دارد و حتی افراد می توانند در حین حرکت نیز از آن استفاده نمایند.

روش استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی

اگر فرد بیمار نیازمند استفاده از اکسیژن ثابت در خانه و خواب داشته باشد، دکتر معالج تشخیص می دهد که شما باید دستگاه اکسیژن ساز خانگی تهیه نمایید، این دستگاه با برق کار می کند و همواره باید به برق متصل باشد.

با روش های زیر می توانید به بهبود عملکرد دستگاه اکسیژن ساز کمک بسزایی کنید:

  • استفاده از مرطوب کننده: در صورتی که توسط اکسیژن اضافی مخاط بینی بیمار خشک می شود، می توانید یک بطری مرطوب کننده را به دستگاه وصل نمایید و با پر کردن بطری با آب مقطر، موجب مرطوب شدن اکسیژن تنفسی بیمار شوید.
  • افزایش طول لوله: در صورتی که طول لوله ای که از دستگاه اکسیژن ساز به بینی بیمار منتقل می شود را افزایش دهید، دستگاه عملکرد بهتری خواهد داشت، اما باید مراقب باشید که در موقع راه رفتن لوله دستگاه له نشود.

روش استفاده از دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

این دستگاه وزن کمتری از اکسیژن ساز خانگی دارد و حتی در محیط بیرون از منزل و ماشین هم قابل استفاده است، این دستگاه با باتری شارژ می شود و  با هر اکسیژنی که از دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل دریافت می کنید، اکسیژن به صورت یک شلیک کوچک بیرون می رود؛ هر چند برخی از مدل های این دستگاه با سرعت جریان ثابت اکسیژن را به بیرون هدایت می کنند. در مورد میزان اکسیژن دریافتی، می توانید با پزشک معالجتان مشورت نمایید. شما می توانید برای دستگاه اکسیژن ساز یک باتری اضافی به همراه داشته باشید تا در صورت تمام شدن شارژ باتری از باتری یدک همراه استفاده کنید.

هم چنین هفته ای یک بار لوله یا ماسک دستگاه را با آب گرم و صابون بشویید. در صورت مریض شدن آن را بیشتر بشویید. مراقب باشید که هوا به درون لوله وارد نشود، چون اگر لوله آسیب ببیند باید عوض گردد. روش تمیز کردن فیلتر توسط برند سازنده در دفترچه راهنمای محصول درج شده است. اما در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش کار و چگونگی تمیز کردن دستگاه اکسیژن ساز خود، می توانید با کارشناسان کرج مد تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.