دستگاه‌های CPAP

ما در این مطلب به مبحث دستگاه‌های CPAP می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

دستگاه‌های CPAP

دستگاه سی پپ جریان ثابتی از هوای تحت فشار را هنگام خواب به بینی و دهان می فرستد.

این کار راه های هوایی را باز نگه می دارد و کمک می کند تا به طور طبیعی نفس بکشید.

بیایید نگاهی دقیق‌ تر به نحوه عملکرد این دستگاه، مزایا و معایب استفاده از آن و بقیه گزینه‌ ها برای آپنه خواب بیندازیم.

بیشتر بخوانید:تعمیر رطوبت سنج در کرج

دستگاه CPAP چگونه کار می کند؟

موتور دستگاه CPAP جریان متعددی از هوای تحت فشار تولید می کند که از طریق یک فیلتر هوا به داخل یک لوله انعطاف پذیر حرکت می کند.

این لوله هوای تصفیه شده را به ماسکی می رساند که اطراف بینی یا دهان بسته شده است.

وقت خواب، جریان هوا از دستگاه CPAP در برابر هر گونه انسداد فشار می آورد و راه های هوایی را باز می کند تا ریه ها اکسیژن زیادی دریافت کنند.

بدون این که چیزی مانع این جریان اکسیژن شود، تنفس متوقف نمی شود. در نتیجه، برای از سرگیری تنفس به طور متعدد از خواب بیدار نمی شوید.

آیا انواع مختلفی از دستگاه های CPAP وجود دارد؟

یک ماسک بالشتکی.
یک قاب.
قطعاتی که به مفاصل وصل می شوند.

انواع مختلف ماسک سی پپ

 این که کدام نوع استفاده می کنید تا حدی به عادات تنفسی، میزان راحتی استفاده از ماسک و نوع اختلال آپنه خواب بستگی دارد.

انواع مختلف ماسک CPAP شامل موارد زیر است:

ماسک بالش بینی: این نوع ماسک دارای یک بالشتک کوچک است که روی ناحیه سوراخ بینی قرار می گیرد.

ممکن است شاخک هایی داشته باشد که در سوراخ های بینی قرار می گیرند. این ماسک این امکان را می دهد که به راحتی عینک خود را بزنید. اگر موهای صورت زیاد باشد که ممکن است مانع از چسباندن یک ماسک بزرگتر شود، خوب عمل می کند.

ماسک بینی: این نوع ماسک بالشتکی است که تمام ناحیه بینی را می پوشاند. اگر تمایل دارید در خواب حرکت کنید، ممکن است گزینه بهتری باشد. می تواند جریان هوا با فشار بالا را ارائه دهد.

ماسک کامل: این نوع مثلثی شکل است و دهان و بینی را می پوشاند. اگر هنگام خواب از طریق دهان نفس می‌کشید یا وقتی که نوعی انسداد در بینی خود دارید، پزشک ممکن است این نوع ماسک را تجویز کند.

تفاوت بین دستگاه های CPAP، APAP و BiPAP چیست؟

از دیگر انواع دستگاه های تنفسی می توان به دستگاه های APAP و BiPAP اشاره کرد.

دستگاه APAP: این نوع تنفس را در طول شب بررسی می کند. به طور خودکار فشار هوا را برای جبران تغییرات در وضعیت خواب یا داروهایی که ممکن است تنفس را تغییر داده اند، تنظیم کند.

BiPAP: این دستگاه دارای دو تنظیم فشار یکی فشار برای دم و یک فشار کمتر برای بازدم می باشد.

دستگاه‌های BiPAP می‌ توانند با نرخ تنفس پشتیبان برای بیماران مبتلا به آپنه مرکزی خواب همراه باشند. تعداد تنفس پشتیبان تنفس فرد را تضمین می کند، چون مشکل اصلی آپنه مرکزی خواب، شروع تنفس است.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه CPAP چیست؟

مثل خیلی از انواع درمان ها، مزایا و معایبی در ارتباط با استفاده از دستگاه CPAP وجود دارد. در اینجا چند مورد از مزایا و معایب شناخته شده وجود دارد.

فواید

این دستگاه ها اکسیژن رسانی متعدد به بدن در هنگام خواب می دهند. با انجام این کار، آن ها به پیشگیری از وقفه های کوتاه تنفسی که مشخصه آپنه خواب هستند، کمک می کنند.

مزایای استفاده از دستگاه CPAP

توانایی برای خوابیدن بدون بیدار شدن را بهبود می بخشد.

خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا بقیه رویدادهای قلبی عروقی را کم می کند.

به کم شدن فشار خون کمک می کند.

خواب آلودگی در طول روز را کم می کند.

ممکن است سطح گلوکز و کلسترول خون را کم می کند.

بیشتر بخوانید:تعمیر آون آزمایشگاهی

معایب

 یک دستگاه CPAP می تواند به پیشگیری از وقفه تنفسی هنگام خواب کمک کند، اما این دستگاه معایبی هم دارد. بعضی از افراد به دلیل عوارض جانبی استفاده از دستگاه های CPAP را متوقف می کنند.

معایب استفاده از دستگاه CPAP

احساس کلاستروفوبیا یا اضطراب.
گرفتگی بینی.
دهان خشک.
خونریزی بینی.
احساس نفخ از هوا.

خلاصه

هوای تحت فشار مانع از فروپاشی راه های هوایی می شود که اجازه می دهد به طور متعدد در هنگام خواب نفس بکشید.

انواع مختلفی از دستگاه های CPAP وجود دارد. این که دکتر کدام یک را برای شما تجویز می کند به نوع آپنه خواب، میزان راحتی پوشیدن آن و عادات تنفسی و خوابی که دارید بستگی دارد.

در حالی که یک دستگاه CPAP جریان هوا را با یک فشار ثابت ارائه می دهد، دستگاه های BiPAP و APAP فشار را بر اساس نیاز تغییر می دهند.

بیشتر بخوانید:کاربرد بای پپ

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک
  • تعمیر رطوبت سنج