کاربرد های رطوبت سنج

ما در این مطلب به مبحث کاربرد های رطوبت سنج می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

کاربرد های رطوبت سنج

دستگاه رطوبت سنج چیست؟ نوعی دستگاه است که در هواشناسی برای محاسبه رطوبت یا مقدار بخار آب موجود در هوا به کار برده می شود.

آن ها از دستگاه های ساده تر استفاده می کنند تا اجزای پیچیده تری مثل رطوبت سنج های دیجیتالی درست که از دمای فشرده برای محاسبه رطوبت به کار می برند، متغیر هستند. چندین نوع اصلی رطوبت سنج برای اندازه گیری رطوبت ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:تعمیر بخور سرد و بخور گرم در کرج

انواع رطوبت سنج ها چیست؟

رطوبت سنج چیست و چه انواعی دارد؟ آنها دستگاه های مکانیکی ساخته شده از مواد آلی (به ویژه مواد ظریف تر مانند چرم و موی انسان) هستند که در پاسخ به رطوبت منقبض و منبسط می شوند.

انقباض و انبساط در رطوبت سنج مکانیکی باعث می شود که فنر سوزن را روی صفحه ترازو به حرکت درآورد و سطح رطوبت هوا توسط آن تعیین شود. رطوبت سنج دیجیتال چیست؟ این دستگاه ها تغییر مقاومت الکتریکی را اندازه گیری می کنند.

این دستگاه ها تغییرات رطوبت را با استفاده از یک لایه نازک از کلرید لیتیوم و یک دستگاه نیمه هادی اندازه گیری می کنند. سایر رطوبت سنج ها تغییرات وزن، حجم یا شفافیت مواد مختلفی را که به رطوبت واکنش نشان می دهند را تشخیص داده و آن را اندازه گیری می کنند.

دستگاه‌های نقطه شبنم معمولاً از یک آینه فلزی تشکیل شده‌اند که با فشار ثابت و مقدار ثابت بخار خنک می‌شود تا میزان رطوبتی که در آن متراکم می‌شود را بیان کند.

مقادیر قابل اندازه گیری رطوبت سنج چیست؟

به نظر شما کارکرد و وظیفه رطوبت سنج چیست؟ این رطوبت سنج ها فقط برای اندازه گیری رطوبت نیستند و می توانند دمای هوا، رطوبت نسبی، دمای نقطه شبنم، دمای یک سطح، سرعت باد و اختلاف دمای سطح و نقطه شبنم را اندازه گیری نمایند.

روان‌ سنج رطوبت‌ سنجی است که از دو دماسنج و یکی حباب مرطوب و دیگری حباب خشک و برای تعیین میزان رطوبت موجود در هوا از طریق تبخیر استفاده می‌کند. یک پارچه مرطوب دور انتهای یکی از این دماسنج ها پیچیده شده و سر دیگر آن در مخزن آب دستگاه قرار می گیرد. با افزایش مقدار آب پارچه، میزان رطوبت هوا اندازه گیری می شود.

تفاوت دما در این دو دماسنج به میزان رطوبت هوا بستگی دارد. با چرخاندن سریع هر دو دماسنج یا با دمیدن هوا بر روی مخازن، دمای لامپ مرطوب خنک‌تر از دمای حباب خشک خواهد بود. برای محاسبه میزان بخار آب موجود در هوا می توان از اختلاف دمای دماسنج حباب مرطوب و خشک استفاده کرد.

تجهیزات الکترونیکی مدرن می توانند رطوبت را با تشخیص تغییرات مقاومت الکتریکی و ظرفیت الکتریکی تعیین کنند. علاوه بر کاربردهای هواشناسی، این رطوبت سنج ها در طیف گسترده ای از کاربردهای روزمره از جمله سونا، موزه ها، مناطق مسکونی و صنعت HVAC مفید هستند.

رطوبت سنج چوب چیست؟

این دستگاه ها به طور غیرمستقیم میزان رطوبت یک تکه چوب را با اندازه گیری برخی خواص الکتریکی داخل آن اندازه گیری می کنند. خوشبختانه انواعی از این دستگاه ها وجود دارند که با دقت بالایی کار می کنند.

یک رطوبت سنج با کیفیت، قرائت دقیقی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید تصمیمات هوشمندانه ای در مورد زمان و نحوه استفاده از چوب بگیرید. چه در حال ساختن یک ساختمان باشید، چه یک طبقه یا مبلمان بسازید، میزان رطوبت چوب مهم است.

اگر می خواهید سازه های چوبی شما عمر طولانی داشته باشند، باید با چوب به درستی برخورد کنید. بی توجهی به رطوبت چوب به معنای خراب کردن پروژه هایی مانند کابینت، کف چوبی یا میز ناهارخوری است.

چقدر وحشتناک است که نام خود را به پروژه ای که به اشتباه رفته است چسبانده باشید! و اینجاست که رطوبت سنج چوب کاربرد آن را به ما نشان می دهد.

آیا رطوبت سنج چوب دقیق است؟

بله، یک رطوبت سنج چوب با کیفیت می تواند رطوبت چوب را با دقت 0.1٪ اندازه گیری کند. همچنین در تکرارپذیری امتیاز بالایی کسب می کند و به کاربر این اطمینان را می دهد که خوانش دقیق رطوبت و خوانش دقیق و نقطه ای را داشته باشد. درست است که رطوبت سنج چوب دقیق است، اما دقت آنها تا حد زیادی به کیفیت و برند رطوبت سنج چوب بستگی دارد.

به عنوان یک ماده، دانستن طول عمر، یکپارچگی فیزیکی و کیفیت شناختی چوب به شما اطلاعاتی در مورد نحوه نگهداری و کار با آن و زمان شروع کار با آن می دهد. دقت رطوبت سنج های درجه پایین بسیار نادرست است و اعدادی که نشان می دهند گمراه کننده و در حال تغییر است.

سوال این است: هنگام اندازه گیری رطوبت چوب چه چیزی دقیق است؟ دقت یک متر دستی با مقایسه قرائت رطوبت سنج دستی با نتایج تست overdry تعیین می شود. هرچه مقدار نمایش داده شده به تست خشک کن نزدیکتر باشد، دقت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:تعمیر الکتروشوک در کرج

کاربرد رطوبت سنج چیست؟

آیا متوجه شدید که رطوبت سنج چیست؟ رطوبت سنج ها دستگاه های ارزشمندی هستند که تغییرات فشار و دما را محاسبه و کالیبره می کنند. وقتی این عوامل با هم جمع شوند، درصد حاصله رطوبت هوا خواهد بود.

رطوبت سنج ابزاری مفید برای ادارات، منازل و فرآیندهای صنعتی است. این مناطق باید اطمینان حاصل کنند که رطوبت تغییر نمی کند زیرا ممکن است بر تولید مواد تأثیر بگذارد.

برخی از کارشناسان در تعریف رطوبت سنج چیست؟ اعتقاد بر این است که هر محصول قابل تصوری مستقیماً تحت تأثیر رطوبت قرار می گیرد یا در سطوح رطوبت نسبی خاصی عملکرد متفاوتی دارد، به همین دلیل است که رطوبت سنج ها ابزار ارزشمندی برای اندازه گیری رطوبت هوای محیط هستند.

سطح رطوبت محیط و پروسه های صنعتی بر کارکرد مواد کوثر هستند. با این حال، رطوبت سنج به ناچار با عامل های موثر بر وضعیت محیط سر و کار دارد. مسئله ی آلودگی، تخریب و کالیبراسیون به وجود می آیند، به همین خاطر اندازه گیری موثر به رطوبت سنج ها و پروسه های کالیبراسیون مختلف برای به دست آوردن نتایج خاص احتیاج دارد.

رطوبت سنج ها در بسیاری از محیط ها مانند منازل، ادارات، کارخانه ها، بیمارستان ها، آزمایشگاه های تحقیقاتی، تاسیسات تولید مواد غذایی، گلخانه ها و موزه ها و همچنین صنایع نساجی و کاغذ استفاده می شوند.

بعضی از چالش های اصلی که رطوبت سنج ها به برطرف کردن آنها کمک می کنند عبارت اند از:

رطوبت سنج چیست؟ تغییرات جزئی در رطوبت سطحی که می تواند تأثیرات قابل توجهی بر فرآیندهای صنعتی داشته باشد چیست؟ برای به دست آوردن و دانستن میزان دقیق این رطوبت، سنسورها باید متغیرهایی مانند فشار و دمای محیط یا موادی که با آنها کار می کنند اندازه گیری و کنترل کنند.

نظارت بر سطح رطوبت سطوح و تنظیم رطوبت در هر فرآیند تولید بسیار مهم است. هنگامی که نان و کیک به دلیل رطوبت خراب می شوند، اثرات رطوبت را می توان در ساده ترین شکل خود مشاهده کرد.

رطوبت اضافی در اتاق را می توان با یک رطوبت سنج ساده اندازه گیری کرد تا ببیند باکتری ها یا کپک ها در حال رشد هستند یا آلرژن ها تشدید می شوند.

بیشتر بخوانید:تعمیر اتوکلاو در کرج

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک
  • تعمیر رطوبت سنج