تعمیر مانومتر اکسیژن

ما در این مطلب به مبحث تعمیر مانومتر اکسیژن می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

تعمیر مانومتر اکسیژن

مانومتر ابزارهایی هستند که برای اندازه‌ گیری فشار در یک سیستم طراحی شده‌ اند.

قبل از تعیین اندازه‌ گیری، مهم است که اصول اساسی فشار را بدانیم. بعد می‌ توان مانومتر مناسب را بر اساس معیارهای انتخاب، برای اندازه‌ گیری

دقیق فشار درون سیستم تعیین کرد. گاز در کپسول گاز فشرده موجود و منتقل می‌ شود و از فشارسنج‌ ها برای نظارت بر فشار درون آن کپسول‌ ها استفاده می‌ شود.

فشارسنج‌ ها بیشتر روی رگلاتور نصب می‌ شوند که خروجی گاز اکسیژن در کپسول را کنترل می‌ کنند. گیج‌ های فشار بیش از صد سال است که مورد استفاده قرار می‌ گیرند و به طور متعدد در حال تکامل هستند تا با نیازهای جدید مطابقت داشته باشد. استفاده از مانومتر در سیستم‌ های فشار، آن‌ ها را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:تعمیر رطوبت سنج در کرج

مراقبت از مانومتر اکسیژن

تمیز کردن مانومتر

عملیات تمیز‌کردن دستگاه‌ های اندازه‌ گیری فشار اکسیژن برای ایمنی ضروری است. فرآیند تمیز کردن بیشتر شامل شست و شوی محفظه داخلی مانومتر با حلال‌ های مخصوص برای از بین بردن آلودگی‌ های باقی‌ مانده است.

سطوح فشارسنج هم با نور سیاه بررسی می‌ شود تا از پاکیزگی آن‌ ها مطمئن شوید.

هرگونه لوازم جانبی هم بیشتر از طریق روش اولتراسونیک غوطه‌ ور در حلال، تمیز و بازرسی می‌ شوند. بعضی از روش‌ های تمیز کردن جایگزین اخیرا به دلیل محدودیت در استفاده از حلال‌ های خطرناک یا حلال‌های دارای کلروفلوروکربن‌ ها (CFC) ایجاد شده است.

برچسب‌گذاری و بسته‌بندی مانومتر

برچسب مناسب باید روی مانومتر اکسیژن که برای استفاده از اکسیژن آماده شده‌ اند قرار گیرد. یک برچسب با عبارت‌ هایی مثل فقط برای استفاده از اکسیژن یا بدون روغن استفاده نکنید باید به طور مشخص روی مانومتر باشد.

گیج فشار باید به صورت جداگانه بسته‌ بندی شود و در یک کیسه پلاستیکی قابل بستن قرار گیرد. خیلی از استانداردها برای محافظت بیشتر از گیج و تمیز نگه داشتن آن برای استفاده ایمن، نیاز به کیسه دوگانه دارند. دهانه فشارسنج با درپوش‌ هایی که برای استفاده از اکسیژن هم تمیز شده‌اند محافظت می‌شود.

رسیدگی و نگهداری مانومتر اکسیژن

آلاینده‌ های هیدروکربنی اصلا نباید با مانومتر اکسیژن که به درستی تمیز شده تماس پیدا کنند. اکسیژن سنج‌ ها را هرگز نباید با دست برهنه یا چرم یا دستکش آلوده لمس کرد.

 همه ابزارهای مورد استفاده برای اتصال فشارسنج ها به رگلاتور یا بقیه لوازم جانبی مثل آچارها هم باید قبل از استفاده به درستی تمیز شوند.

وقتی جمع کردن برای نگهداری، گیج فشار اکسیژن باید از بقیه فشارسنج‌ ها یا ابزارهایی که ممکن است با روغن تماس داشته باشند جدا نگه داشته شده و همیشه باید در بسته‌ بندی محافظ خود نگهداری شوند.

انواع مانومتر

 روش‌ های مختلفی برای طبقه بندی و تعریف گیج‌ های فشار وجود دارد که آن‌ها می توان به استفاده، ماده و روشی که برای اندازه‌گیری فشار استفاده می‌شود اشاره کرد.

فشار بر اساس نیروی عمود بر واحد سطح اعمال می‌ شود، محاسبه‌ ای که با استفاده از تکنیک‌ ها و روش‌ های مختلف تعیین می‌ شود.

اندازه‌گیری درست فشار بستگی به مرجعی دارد که فشار بر اساس آن اندازه‌ گیری می‌ شود. مانومتر ها به دو دسته هیدرواستاتیک و مکانیکی تقسیم می‌ شوند.

فشار هیدرواستاتیک: فشار هیدرواستاتیک با وزن مایع در بالای نقطه اندازه‌ گیری وقتی مایع در حالت سکون است ایجاد می‌ شود. ارتفاع مایع بر فشار هیدرواستاتیک تأثیر می‌ گذارد.

انواع مانومتر ها

فشارسنج لوله بوردون

فشارسنج دیافراگمی

فشارسنج کپسول

فشارسنج مطلق

فشارسنج تفاضلی (DP)

فشارسنج بلوز

بیشتر بخوانید:تعمیر آون آزمایشگاهی

گیج فشار دیافراگمی

فشارسنج‌ های دیافراگمی ترجیحا برای محدوده‌ های فشار پایین استفاده می‌ شوند. از طریق سطح بزرگ بخش دیافراگم مدور و موج‌دار، محدوده فشار کوچک را می‌ توان با اطمینان اندازه‌گیری کرد.

گیج فشار دیافراگمی از تغییر شکل الاستیک دیافراگم برای اندازه‌ گیری تفاوت بین فشار ناشناخته و فشار مرجع استفاده می‌ کند. اندازه‌گیری خیلی از حسگر های فشار بستگی به انحراف دیافراگم است. دیافراگم یک دیسک انعطاف پذیر است که می‌ تواند صاف یا دارای خط های متحدالمرکز باشد و از ورق فلزی با ابعاد تحمل بالا ساخته شده است.

گیج فشار لوله بوردون

فشارسنج های لوله بوردون برای اندازه‌ گیری فشار سنج از 0.6 تا 7.000 واحد استفاده می‌ شوند. آن ها به عنوان ابزارهای اندازه‌ گیری فشار مکانیکی طبقه‌ بندی می‌ شوند و به خاطر همین بدون هیچ ولتاژ تغذیه کار می‌ کنند. امکان اندازه‌ گیری با تغییر شکل الاستیک یک بخش حس مکانیکی وقتی فشار ایجاد می‌شود.

رگلاتور اکسیژن پزشکی

یک دستگاه تنظیم‌ کننده اکسیژن یا رگلاتور، جریان اکسیژن را از منبع اکسیژن به بیمار کنترل می‌ کند. مانومتر یا رگلاتور اکسیژن در علم پزشکی یک دستگاه است که به کپسول اکسیژن متصل می‌شود و با بخش‌ های مختلف خود اکسیژن را تنظیم می‌کند. در اصطلاح به گیج فشار و حتی جریان سنج نیز مانومتر می‌ گویند اما رگلاتور یا مانومتر اکسیژن پزشکی یک دستگاه کامل و شامل تمامی این بخش‌هاست.

بیشتر بخوانید:کاربرد بای پپ

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک
  • تعمیر رطوبت سنج