زئوليت اکسيژن ساز

ما در این مطلب به مبحث زئوليت اکسيژن ساز می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

زئوليت اکسيژن ساز

زئولیت نوعی ماده معدنی است و در صنایع کاربرد دارد و زئولیت مولکولی نوعی زئولیت مصنوعی از آلومینوسیلیکات است که یکی از تخصصی ترین و مهم ترین کاربردها در دستگاه های تولید اکسیژن می باشد.

اکنون با پیشرفت تکنولوژی و دنیای پزشکی، بیماران می توانند به راحتی در خانه درمان شوند.

زئولیت دارای سطح ویژه بالایی است. در زیر قصد داریم بیشتر در مورد زئولیت مولد اکسیژن صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید:تعمیر اتوکلاو در کرج

دستگاه اکسیژن ساز خانگی زئولیت چگونه کار می کند؟

زئولیت به دو دسته مصنوعی و طبیعی تقسیم می شود. نوع مصنوعی آن برای دستگاه های اکسیژن ساز بیمارستانی و خانگی استفاده می شود.

ساختار زئولیت کروی است که می تواند اکسیژن موجود در هوا را از بقیه گازهای موجود در آن جدا کرده و اکسیژن خالص تولید کند.

ساخت دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی از اهمیت بالایی برخوردار است. خروجی غلیظ کننده اکسیژن جریان 90 درصد حجمی اکسیژن غنی شده در یک چرخه پیوسته جذب و حذف است.

اندازه ستون جذب 3 سانتی متر قطر و 20 سانتی متر طول دارد. زئولیت لیتیوم به عنوان جاذب برای جذب انتخابی نیتروژن از هوا استفاده می شود.

زئولیت پتروتات مخازن مولکولی تخصصی و شناخته شده با گریدهای OXY-13، 13X-HP و OXY-LXP را برای تولید اکسیژن پزشکی توسط ژنراتورهای اکسیژن تامین می کند.

با عبور هوا از بستر جاذب، مولکول هایی مانند نیتروژن، آب، دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، بخارات اسیدی و هیدروکربن ها به طور انتخابی توسط این محصولات تخصصی پتروتات جذب می شوند.

بر این اساس اکسیژن پزشکی توسط دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی یا خانگی با خلوص بالا تولید می شود.

تفاوت بین زئولیت سدیم (Na) و زئولیت لیتیوم (LiX) چیست؟

زئولیت‌ ها آلومینوسیلیکات‌ های کریستالی هستند که دارای چارچوب سه‌بعدی از واحدهای چهار وجهی SiO2 و Al2O3 هستند که در آن‌ها برخی از واحدهای چهار وجهی با کاتیون‌هایی مانند سدیم (Na+)، لیتیوم (Li+) پر شده‌ اند.

در حالی که هر دو زئولیت Na و زئولیت LiX زئولیت هایی هستند که برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند و تفاوت آن ها در کاتیون موجود است که آن ها را برای اهداف مختلف مناسب می کند.

 زئولیت‌ ها دارای آرایش منظمی از اتم‌ های چارچوب خود هستند که در نتیجه ساختار منفذی منحصربه‌ فردی ایجاد می‌کند که آن ها را قادر می‌ سازد به طور انتخابی مولکول‌ های خاصی را جذب کنند. ساختار منافذ زئولیت ها به اندازه کاتیون هایی بستگی دارد که منافذ چارچوب زئولیت را پر می کنند.

ساختار منافذ زئولیت‌ های Na عمدتاً بزرگ است و کانال‌ های منفذی به راحتی توسط مولکول‌ ها یا یون‌های بزرگ قابل دسترسی هستند.

تفاوت دیگر زئولیت Na و زئولیت LiX روش تهیه آنهاست. تهیه زئولیت Na نسبتاً ساده است و با تبادل یونی قابل انجام است. در مقایسه، سنتز زئولیت LiX پیچیده‌ تر است و عمدتاً شامل چندین مرحله برای ترکیب لیتیوم در ساختار زئولیت است.

انواع ذخایر مولکولی پتروتات:

آرشیو مولکولی 3A:

Molecursio 3A یک زئولیت نوع A با 3 سوراخ آنگستروم است که برای رطوبت زدایی گاز طبیعی، CNG، ترکیبات قطبی و الکل هایی مانند اتانول و متانول، هیدروکربن های غیر اشباع مانند اتیلن، پروپیلن، بوتادین مناسب است.

Spherical 3A Molecularcio را می توان در اندازه های مختلف با توجه به نیاز مصرف کننده عرضه کرد.

کاربردهای آنالیز مولکولی 3A:

• رطوبت زدایی گازها به ویژه گاز طبیعی.

• کم آبی حلال های قطبی مانند اتانول و متانول.

• رطوبت زدایی هیدروکربن های غیر اشباع مانند اتیلن، پروپیلن، استیلن و بوتادین.

واکنش مولکولی 3A را می توان با روش حرارتی TSA در دمای 200-230 درجه سانتیگراد یا با کاهش فشار در فرآیند PSA بازسازی کرد.

هنگامی که رزین مولکولی به درستی بازسازی شود، می تواند نقطه شبنم زیر 100- درجه سانتیگراد ایجاد کند.

Molekursio نباید در معرض هوای آزاد قرار گیرد و باید در شرایط خشک و در بسته بندی مناسب هوادار نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:تعمیر الکتروشوک در کرج

آرشیو مولکولی 4A:

شما به نقطه شبنم عمیق نیاز دارید، استفاده از Molecularcio 4A Petrotate است.

با بیش از 10 سال تجربه در همکاری نزدیک با صنایع مختلف کشور، توانسته ایم فرآیند تامین مستمر و موفقی را در زمینه تامین جاذب رطوبت مورد نیاز واحدهای هوای فشرده، CNG، خودروسازی و پالایش گاز طبیعی فعال کنیم. .

با استفاده از Petrotate Molecularcio 4A، علاوه بر رسیدن به نقطه شبنم عمیق و پایدار در خشک کن های جذبی (PSA/TSA)، می توانید دوام عملیاتی بیشتر و هزینه های نگهداری کمتری را تجربه کنید.

 مناسب برای رطوبت زدایی و حذف CO2 از گاز طبیعی، رطوبت زدایی هوای فشرده، گازهای جوی، CNG و LPG و حذف هیدروکربن ها، آمونیاک و متانول از جریان گاز. است. 4A مولکولی کروی و استوانه ای را می توان در اندازه های مختلف با توجه به نیاز مصرف کننده عرضه کرد.

کاربردهای آنالیز مولکولی 4A:

• حذف رطوبت هوای فشرده.

• کم آبی مایعات آلی و هیدروکربن های اشباع.

• کم آبی گازهای مایع مانند پروپان و بوتان.

• رطوبت زدایی گازهای نجیب و سایر گازها مانند هیدروژن، نیتروژن، هلیوم، آرگون.

واکنش مولکولی 4A را می توان با روش حرارتی TSA در دمای 250-280 درجه سانتیگراد یا با کاهش فشار در فرآیند PSA بازسازی کرد.

هنگامی که رزین مولکولی به درستی بازسازی شود، می تواند نقطه شبنم زیر 100- درجه سانتیگراد ایجاد کند. Molekursio نباید در معرض هوای آزاد قرار گیرد و باید در شرایط خشک و در بسته بندی مناسب نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:تعمیر بخور سرد و بخور گرم در کرج

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک
  • تعمیر رطوبت سنج