طرز استفاده از دستگاه الکتروشوک

ما در این مطلب به مبحث طرز استفاده از دستگاه الکتروشوک می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:تعمیر آون آزمایشگاهی

طرز استفاده از دستگاه الکتروشوک

همزمان با هر ضربان قلب که منجر به پر شدن و خالی شدن قلب و گردش خون می شود، یک الگوی الکتریکی منظم و هماهنگ در قلب و سلول های عضله قلب ایجاد می شود. هنگامی که به هر دلیلی این الگوی الکتریکی به ناهماهنگی (فیبریلاسیون) تغییر می کند، انقباض ماهیچه های قلب نامتعادل می شود و خون پمپاژ نمی کند.

این عمل باعث کاهش فشار خون، کمبود اکسیژن، آسیب عضله قلب و مرگ زودرس می شود. در چنین شرایطی لازم است به طور مصنوعی ضربان قلب ایجاد شود و عملکرد قلب به حالت عادی برگردد.

برای این منظور از دستگاه الکتروشوک یا دفیبریلاتور استفاده می شود. این دستگاه در بخش های مختلف مراکز درمانی به ویژه اورژانس و مراقبت های ویژه کاربرد دارد. همچنین از مدل قابل حمل آن در آمبولانس و در حین انتقال بیمار به مراکز درمانی استفاده می شود.

ساختار دستگاه الکتروشوک:

دستگاه الکتروشوک از قسمت های زیر تشکیل شده است:

منبع تغذیه: دستگاه با برق شهری تغذیه می شود و در مواردی که نیاز به باتری قابل شارژ باشد با استفاده از کابل مناسب شارژ می شود. باتری های مورد استفاده در دستگاه معمولا سرب و اسید یا نیکل کادمیوم می باشد، باتری نیکل کادمیوم کوچکتر است و برای تامین ولتاژ مورد نیاز باید از چند عدد از این باتری ها استفاده کرد.

صفحه نمایش دستگاه که پارامترهای مختلفی مانند انرژی انتخاب شده برای ارسال شوک، سیگنال قلب، ضربان قلب، وضعیت پروب ها و میزان شارژ باتری را نشان می دهد.
یک صفحه کلید برای روشن و خاموش کردن دستگاه و همچنین اعمال تنظیمات مختلف مانند میزان ضربه مورد نیاز. معمولاً شوک از 5 تا 400 ژول است. این بخش برای شارژ و تخلیه خازن، چاپ سیگنال ECG و همچنین انتخاب حالت اعمال ضربه استفاده می شود.

کاوشگر ضبط نوار قلب: این قسمت سیگنال قلب را ثبت می کند و بررسی می کند که عملکرد قلب پس از اعمال شوک به حالت عادی بازگشته است. این قسمت باید دارای مدار محافظ باشد زیرا ضربه وارد شده به تقویت کننده های الکتروکاردیوگراف آسیب می رساند.

الکترودهای دستگاه: این الکترودها انواع مختلفی دارند که به شرح زیر است:

الکترود خارجی : این الکترود را پدال دستی نیز می نامند و به دو صورت آپکس و استرنوم موجود است که اپکس در نوک یا پایین قلب و جناغ سینه در قاعده یا بالای قلب قرار می گیرد. انواع دیگر الکترودهای خارجی چسبنده هستند و روی پوست دو طرف قلب قرار می گیرند. این الکترودها در الکتروشوک های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک کاربرد دارند.

الکترود داخلی: این مدل به قاشق نان نیز معروف است و در جراحی های قلب باز برای اعمال شوک الکتریکی به قلب استفاده می شود.

انواع دستگاه الکتروشوک:

دستگاه های الکتروشوک بر اساس نوع کاربرد به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند.

دستگاه های تک فاز نسبتا قدیمی هستند. در این دستگاه ها جریان الکتریکی فقط از یک الکترود به الکترود دیگر می رود. اما در دستگاه های دو فاز جریان الکتریکی در دو مرحله به بیمار منتقل می شود. به عبارت دیگر، جریان الکتریکی علاوه بر مسیر رو به جلو، مسیر برگشت را نیز طی می کند. بنابراین در فناوری دوفاز مقدار کمتری انرژی الکتریکی و جریان موثرتری به قلب وارد می شود و در عین حال عوارض جانبی مانند سوختگی پوست و آسیب بافتی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:کاربرد بای پپ

علاوه بر دستگاه هایی که به صورت دستی تنظیم می شوند، یک دستگاه الکتروشوک خودکار یا AED نیز وجود دارد که برای استفاده عمومی طراحی و ساخته شده است. از آنجایی که هر دقیقه برای احیای بیمار مبتلا به مشکل قلبی بسیار حیاتی است، این دستگاه‌ها می‌توانند با وارد کردن شوک الکتریکی در اولین دقایق، تا رسیدن تیم حرفه‌ای امداد، به نجات بیمار کمک کنند. دستگاه های AED به طور خودکار عمل می کنند و امدادگر را راهنمایی می کنند.

به این ترتیب که پس از اتصال الکترودها به بدن بیمار، وضعیت قلب و ریتم بیمار به صورت خودکار توسط دستگاه بررسی می شود و در صورت نیاز انرژی دستگاه به صورت خودکار تنظیم می شود و بیمار شوکه می شود. دستگاه های AED می توانند تک فاز یا دو فاز باشند که امروزه به دلیل جلوگیری از مشکلات سوختگی و آسیب های پوستی و قلبی از فناوری دوفاز با انرژی کم حدود 120 تا 200 ژول در این دستگاه ها استفاده می شود.

نحوه استفاده از دستگاه الکتروشوک:

همانطور که گفته شد دستگاه الکتروشوک دارای دو نوع اصلی اتوماتیک (AED) و غیر اتوماتیک (مونوفازیک و دو فازی) می باشد. نحوه استفاده از دستگاه الکتروشوک اتوماتیک بسیار راحت تر است به طوری که می توان در مواقع اضطراری زیر نظر فردی که فقط کار با دستگاه را بلد است از آن استفاده کرد:

  • ابتدا بیمار را ساکت کنید و دستگاه را روشن کنید.
  • سپس پدهای دستگاه الکتروشوک را که چسبناک هستند، مشابه تصویر روی قفسه سینه بیمار بچسبانید. معمولاً پد اول به سمت راست، قسمت بالایی سینه و زیر استخوان ترقوه و پد دوم به سمت چپ وصل می شود.
  • پس از اتصال پدها به بیمار، عملیات احیا را متوقف کنید و تا زمانی که دستگاه آنالیز وضعیت بالینی بیمار را انجام ندهد، به بیمار دست نزنید.
  • پس از بررسی وضعیت بیمار و ریتم قلب او، دستگاه تشخیص می دهد که آیا شوک لازم است یا خیر. اگر دستگاه اعلام کرد که شوک لازم است، از بیمار فاصله بگیرید و دکمه شوک دستگاه را فشار دهید. مراقب باشید هنگام استفاده از شوک به بیمار دست نزنید.

بیشتر بخوانید:تعمیر رطوبت سنج درکرج

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک
  • تعمیر رطوبت سنج
  • تعمیرات فشارسنج