نحوه عیب یابی دستگاه فشار خون

ما در این مطلب به مبحث نحوه عیب یابی دستگاه فشار خون می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

نحوه عیب یابی دستگاه فشار خون

صرف نظر از سن و وضعیت سلامتی شما، توجه به وضعیت عملکردی مهم ترین نشانه های سلامت بدن از جمله فشار خون بسیار مهم است.

با توجه به ضرورت این نکته در جامعه ای که کمبود وقت و دغدغه های فراوان امکان مراجعه منظم افراد به مطب و پیگیری وضعیت سلامتی خود را به شدت کاهش داده است، داشتن یک ابزار پزشکی مهم مانند دستگاه فشار خون و متعاقباً علت خطای دستگاه فشار خون نیز مهم است.

اهمیت اندازه گیری دقیق فشار خون

با توجه به آمار و ارقام دقیق ارائه شده توسط کارشناسان بهداشت، باید پذیرفت که علائم بسیاری از بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، سکته، نارسایی، اضافه وزن و دیابت و همچنین مشکلات کلیوی خطرناک است. اینجاست که لزوم استفاده مداوم و دقیق از فشارسنج را باید یکی از مراقبت های اصلی افراد دانست.

پس اگر قرار است با تکیه بر اطلاعات نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش فشار خون وضعیت سلامتی خود را به طور جدی دنبال کنیم، مهم ترین موضوع اطمینان از اندازه گیری دقیق و عملکرد صحیح دستگاه خواهد بود. با در دست داشتن مدارک صحیح در مواقع لزوم به درستی عمل کند.

فشار خون طبیعی برای یک فرد سالم در حالت استراحت حدود 120.80 میلی متر جیوه است. اگر فشار خون کمتر از 60.90 میلی متر جیوه باشد، آن را فشار خون پایین می نامیم که ممکن است نشان دهنده عملکرد ناکافی قلب و عروق باشد.

از سوی دیگر، اگر فشار خون به طور مداوم 140.90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، به آن فشار خون یا فشار خون بالا می‌گویند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته را افزایش دهد.

خرابی و عیب یابی دستگاه فشار خون

به طور کلی خطاها و عیوب یک دستگاه فشارسنج مربوط به دو قسمت ایرادات فنی و خطا می باشد. عیوب فنی و عمومی که به طور کلی ممکن است در هر نوع فشار سنج رخ دهد عبارتند از: نادرست کاف دستگاه (کیسه پلاستیکی است که به دور بازو بسته می شود) و تنظیم نشانگر شریان (ART) روی شریان بازویی بیمار، عدم تشخیص صحیح فشار، خرابی باتری، حرکت بیمار در حین اندازه گیری، انسداد هوا. شلنگ یا نشتی. در ادامه به عیب یابی دستگاه فشار خون به صورت کلی می پردازیم:

تنظیم نادرست کاف

اگر کاف در اندازه مناسب به دستگاه وصل نشده باشد و یا شل قرار گیرد، احتمال خطا و عدم نمایش اطلاعات افزایش می یابد. ضمناً قرار ندادن کاف فشارسنج روی بازوی بیمار تأثیر زیادی در نمایش صحیح اعداد دارد. سعی کنید مانعی بین کاف و بدن نباشد.

مشکلات باتری

در بیشتر مواقع علت اصلی باد نکردن کاف دستگاه مربوط به ایرادات و مشکلات مربوط به باتری به کار رفته در دستگاه می باشد و پمپ دستگاه انرژی لازم برای بادکردن کاف دستگاه را نداشت.

مشکلات فنی باتری، خراب بودن آن و به خصوص کیفیت پایین باتری در اکثر مواقع دلیل این امر است. این یکی از دلایل اصلی خطاهای دستگاه فشار خون است.

با توجه به اهمیت باتری قلمی دستگاه فشار خون، استفاده از معتبرترین و باکیفیت ترین برندهای باتری در دنیا مانند وارتا آلمان توصیه می شود که احتمال خطا در دستگاه را تا حد زیادی کاهش می دهد و از استانداردهای فنی و حفاظتی بالایی برخوردار است. حتی دلیل روشن نشدن دستگاه فشار خون را هم می توان به این مورد مربوط کرد.

یکی استفاده از باتری مناسب با دستگاهی با کارایی بالا تاثیر مستقیمی بر کیفیت و صحت اطلاعات به دست آمده از این طریق دارد. به گونه ای که ضمن تامین انرژی و جریان مورد نیاز دستگاه، بتواند آن را در نشان دادن اعداد صحیح و منطقی یاری کند. پس لازم است بهترین باتری ها را از معتبرترین برندها مانند آلمان وارتا خریداری کنید تا از خروجی دستگاه فشار خون خود مطمئن شوید.

حرکت در حین اندازه گیری

با توجه به اینکه اکثر فشارسنج های امروزی مجهز به تکنیک اسیلوسکوپ و ارزیابی پالس های فشار شریان بازویی هستند، لازم است در هنگام اندازه گیری فشار خون در وضعیت ثابتی قرار گیرند.

زیرا هر حرکت کاف می تواند منجر به نوسانات شدید فشار اندازه گیری شده و اختلال جدی در سیگنال شناسایی شده توسط دستگاه شود.

انسداد شیلنگ هوا

گاهی اوقات علت خطای دستگاه فشار خون مچ دست، انسداد شیلنگ یا نشتی در شلنگ، رابط یا کاف است. در چنین مواقعی می توانید با گوش دادن دقیق به شلنگ، کانکتور و کاف، نشتی را بررسی کرده و گرفتگی احتمالی را برطرف کنید. کاف یک فشار خون پلاستیکی است

علت ارور دادن دستگاه فشار خون

عدم عیب یابی دستگاه فشار خون می تواند خطاهای متعددی را در نمایشگر دستگاه به همراه داشته باشد که اکثر آنها ابهام دارند و برای رفع آنها باید لیستی از توضیحات هر خطا در اختیار داشت. گاهی اوقات بهترین راه برای رفع انواع خطوط، روشن و خاموش کردن دستگاه یا خارج کردن و نصب مجدد باتری است. اما وقتی بعد از امتحان کردن این روش همچنان خطایی را مشاهده کردید، می توانید از این لیست استفاده کنید.

رفع کدهای خطا در گیج فشار دیجیتال

گاهی اوقات دلیل نمایش خطا در فشارسنج دیجیتال، قرار ندادن صحیح باتری، اشتباه در نحوه تعویض باتری گیج فشار، نصب نامناسب و گاهی اشتباه در خواندن صحیح اعداد و اطلاعات است. با این حال، اکثر ایرادات و خطاها قابل رفع هستند، اما در صورتی که اصلاح نشدند و به درستی کار نکردند.

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند. به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد. البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیرات اتوکلاو
  • تعمیرات اکسیژن‌ ساز
  • تعمیرات دستگاه فشار سنج
  • تعمیرات میکروسکوپ
  • تعمیرات رطوبت سنج