سی پپ (cpap) دستگاه تنفسی چیست

ما در این مطلب به مبحث سی پپ (cpap) دستگاه تنفسی می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

سی پپ (cpap) دستگاه تنفسی چیست

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً نگران این هستید که ممکن است شما یا همسرتان یا یکی از اعضای خانواده از آپنه انسدادی خواب رنج ببرید. بنابراین شما در حال انجام برخی تحقیقات اولیه در مورد گزینه های درمانی هستید.

ممکن است کمی در مورد فشار مثبت راه هوایی (CPAP) شنیده باشید، اما هنوز مطمئن نیستید که دقیقا چیست؟ یا چگونه کار می کند؟

در کرج طب، ما هر روز در مورد درمان CPAP با بیماران خود صحبت می کنیم. ما در تلاش هستیم تا بهترین اطلاعات را در اختیار آن ها بگذاریم تا بتوانند بهتر بفهمند که درمان CPEP چگونه کار می کند و چه نتایج شگفت انگیزی می تواند در زندگی داشته باشد.

دستگاه های CPAP یکی از رایج ترین درمان ها برای افرادی است که مشکلات تنفسی دارند.

مهم ترین این اختلالات آپنه انسدادی خواب (OSA) است. بیماران مبتلا به این سندروم اختلالات تنفسی را تجربه می کنند که در آن انسداد راه هوایی باعث می شود که آن ها در طول شب برای چند ثانیه نفس خود را متوقف کنند.

بسته به شدت آپنه خواب فرد، افراد مبتلا به آن ممکن است بین 5 تا 100 وقفه در تنفس در ساعت را تجربه کنند. این وقفه ها می تواند منجر به مسائل مختلفی از جمله خواب آلودگی در طول روز و بی قراری در خواب شود و حتی منجر به بیماری هایی مانند حمله قلبی و سکته شود.

بیشتر بخوانید:تعمیرات دستگاه فشار خون در کرج

دستگاه سی پپ چگونه کار می کند؟

دستگاه های فشار مثبت راه هوایی (CPAP) هوا را به آرامی از طریق راه هوایی شما با فشار کمی بالاتر از فشار هوا در ریه ها به سیستم تنفسی تزریق می کنند. دستگاه های CPAP بسیار ساده و قابل استفاده هستند.

این دستگاه ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند: 1- موتور CPAP: موتور CPAP در اصل یک کمپرسور کوچک است. در اتمسفر و دمای اتاق قرار می گیرد. فشار هوا را به آرامی بالا می برد و هوا را فشرده می کند تا به میزان فشار هوای مورد نظر برسد تا انسداد سیستم تنفسی برطرف شود.

قسمت ورودی هوای دستگاه دارای فیلتر قابل تعویض است که ذرات و ناخالصی ها را از بین می برد. دستگاه های نسل جدید CPAP همچنین دارای یک مخزن آب کوچک هستند که هنگام روشن شدن، آب را گرم می کند تا هوا مرطوب شود.

این مرطوب کننده های داخلی برای افرادی که در آب و هوای خشک یا نیمه خشک زندگی می کنند ایده آل هستند. موتورهای CPAP بسیار بی صدا هستند و به سختی بیشتر از یک زمزمه خفیف ایجاد می کنند.

2- شیلنگ CPAP: شیلنگ موجود در این دستگاه یک وسیله انتقال هوا است که هوای تحت فشار را از موتور به ماسک کاربر منتقل می کند. بیشتر شیلنگ ها 6 فوت هستند. قطر شیلنگ ها بسته به دستگاهی که از آنها استفاده می کند می تواند متفاوت باشد. در حال حاضر، بیشتر شیلنگ ها برای کاهش تجمع آب ناشی از مرطوب کننده ها گرم می شوند.

3- ماسک CPAP: ماسک CPAP در هر شکل و اندازه ساخته و موجود است، زیرا هر فردی با استفاده از ماسک های هم اندازه و مشابه دیگران احساس راحتی نمی کند. اندازه و شکل ماسک‌ها ممکن است برای تناسب با چهره‌های مختلف متفاوت باشد. آنها معمولاً با توجه به موارد زیر نوع ماسک را انتخاب می کنند:

بالش بینی، ماسک بینی و ماسک صورت پیدا کردن ماسک مناسب برای راحتی شخصی شما مهم ترین بخش انطباق با CPAP است.

راه اندازی دستگاه CPAP

اولین قدم در درمان CPEP انجام تست خواب (پلی سومنوگرام) است. ارائه نتایج یک تست خواب به متخصص خواب شما درک درستی از شدت بیماری و بهترین گزینه های درمانی را ارائه می دهد. اگر دستگاه CPAP تجویز می شود که احتمالا بهترین گزینه است، باید معاینه دقیق و قطعی انجام دهید.

همچنین ممکن است یک تست خواب خانگی (HST) برای تعیین شدت آپنه خواب خود انجام دهید. تست‌های خواب شبانه برای بیمارانی انجام می‌شود که احتمال ابتلا به آپنه انسدادی خواب از طریق یک فرآیند پیش غربالگری بیشتر است. در این آزمایش‌ها، باید شدت آپنه را تعیین کنیم. HST ارزانتر از پلی سومنوگرافی است، اما قدرت تشخیصی زیادی ندارد.

هنگامی که یک دستگاه سی پپ آماده و برای دریافت و استفاده در منزل به شما تحویل داده شد، مهمترین کاری که می توانید برای سلامت خود انجام دهید استفاده منظم از آن است. به منظور کمک به کاهش علائم آپنه انسدادی خواب، دستگاه باید در شب استفاده شود. هنگامی که استفاده از دستگاه را متوقف می کنید، علائم شما اغلب بلافاصله عود می کند.

زیرا استفاده از سی پپ یک درمان موقت و تمرینی است و دائمی نیست و فقط در مواردی که نیاز به درمان دارید استفاده از آن ضروری است.

بیشتر بخوانید:نکات مهم در مورد سانتریفیوژ

نتایج استفاده از CPAP

کسانی که شروع به استفاده از دستگاه‌های CPAP خود می‌کنند، اغلب تجربیات مثبت فوری را درک و مشاهده می‌کنند، از جمله:

  • رفع خروپف و تنفس نامنظم.
  • بهبود کیفیت خواب شبانه.
  • از بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی عروقی و سکته جلوگیری یا معکوس کنید.
  • فشار خون را هم در روز و هم در شب کاهش دهید.
  • افزایش هوشیاری در طول روز.
  • کاهش قابل توجه خواب آلودگی در طول روز.

انواع آپنه

3 نوع آپنه خواب در زیر توضیح داده شده است: انسدادی، مرکزی و ترکیبی. آپنه خواب یک اختلال خواب شایع است که حدود 20 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

آپنه خواب زمانی اتفاق می افتد که فرد به طور دوره ای تنفس خود را در طول خواب قطع می کند.

این توقف تنفس می تواند از چندین بار تا صدها بار در رویاهای شبانه رخ دهد. زمانی که فرد در خواب نفس خود را قطع می کند، بیدار می شود، زیرا مغز این افراد از مراحل عمیق خواب خارج می شود تا بدن دوباره شروع به تنفس کند.

بیشتر بخوانید:تعويض زئوليت اکسيژن ساز

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند. به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد. البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیرات اتوکلاو
  • تعمیرات اکسیژن‌ ساز
  • تعمیرات دستگاه فشار سنج
  • تعمیرات میکروسکوپ
  • تعمیرات رطوبت سنج