بررسی انواع کاربرد اتوکلاو

ما در این مطلب به مبحث بررسی انواع کاربرد اتوکلاو می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

بررسی انواع کاربرد اتوکلاو

 این دستگاهی است که از بخار تحت فشار برای کشتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها بر روی اقلامی که داخل یک مخزن تحت فشار قرار می‌گیرند استفاده می‌کند.

استریل کننده بخار اغلب به عنوان ضدعفونی کننده بخار در صنایع بهداشتی، آزمایشگاهی، غذایی و دارویی استفاده می شود. همچنین این دستگاه در صنعت هوانوردی برای کاربردهای صنعتی مانند پخت رزین های کامپوزیت و آزمایش مواد مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس آخرین یافته ها، بخار تحت فشار رایج ترین و مطمئن ترین روش استریل سازی برای ضدعفونی و استریل کردن لوازم بهداشتی است. این روش علاوه بر غیر سمی و ارزان بودن، به سرعت میکروب ها، قارچ ها و سایر آلاینده ها را از بین می برد.

سال هاست که روش های قدیمی که در فیلم ها می دیدیم دیگر برای استریل کردن و از بین بردن میکروب های وسایل پزشکی استفاده نمی شود. قبل از اختراع دستگاهی که انقلابی عظیم در صنعت پزشکی ایجاد کرد، بیشتر پزشکان همانطور که در فیلم ها دیده اید از آتش برای از بین بردن میکروب دستگاه های خود استفاده می کردند تا بیمار دچار عفونت نشود.

تا اینکه شخصی به نام چارلز چمبرلند از استفاده از بخار تحت فشار برای استریل کردن وسایل پزشکی آگاه شد و در سال 1879 دستگاهی به نام اتوکلاو اختراع کرد اما مفهوم ضدعفونی و استریلیزاسیون در سال 1881 توسط رابرت کخ مطرح شد. سپس در سال 1933، اتوکلاو مدرن، اولین دستگاه استریل کننده بخار تحت فشار با عملکرد کنترل شده، توسعه یافت.

در دهه های اخیر، فناوری اتوکلاو به عنوان یک پیشرفت کلیدی در زمینه های آزمایشگاهی، بیمارستانی و صنعتی ظاهر شده است. اتوکلاو یا استریل کننده بخار به عنوان یک ابزار ضروری در فرآیند استریلیزاسیون، نقش مهمی در حفظ سلامت افراد و اطمینان از اعتبار نتایج آزمایش دارد.

این دستگاه قدرتمند با قابلیت از بین بردن انواع باکتری ها و ویروس ها این فرصت را برای مدیران آزمایشگاه ها، مسئولان بیمارستان ها و صاحبان صنایع فراهم می کند تا از تجهیزات استریل به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. با مطالعه بیشتر سعی می کنیم رازها و مزیت های جدید این فناوری را کشف کرده و بر اساس اطلاعات به روز و کاربردی تصمیمات شما را بگیریم.

بیشتر بخوانید:طریقه استفاده اکسیژن ساز

گرما، فشار و جادو! اتوکلاو چگونه کار می کند؟

اتوکلاو انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم اما کاربرد آنها یکسان است. تمام اتوکلاوها فرآیند استریلیزاسیون را بر اساس یک چرخه سه مرحله ای انجام می دهند. این سه مرحله شامل مراحل تمیز کردن، نوردهی و اگزوز است.

مرحله تمیز کردن: در این مرحله که اولین مرحله از فرآیند استریلیزاسیون توسط این دستگاه است، هوای محفظه آب بندی شده توسط بخاری که به داخل دستگاه استریل کننده حرکت می کند، به حرکت در می آید.

فاز نوردهی: در این مرحله که مرحله دوم این فرآیند است، ابتدا دریچه اگزوز بسته می شود. سپس دما و فشار داخل محفظه آب بندی شده و تا نقطه دمایی مورد نظر افزایش می یابد. در عین حال، دما برای مدت زمان مشخص شده حفظ می شود.

فاز اگزوز: در این مرحله که مرحله پایانی است، دریچه خروجی باز می شود، بخار خارج می شود و محفظه به دمای معمولی باز می گردد.

همانطور که خواندید، بخار یکی از مهمترین اجزای فرآیند استریلیزاسیون است.

اما آیا هر بخاری مناسب است؟

 هنگامی که میزان رطوبت بخار کمتر از 3 درصد باشد، بخار به عنوان بخار فوق گرم (یا خشک) در نظر گرفته می شود.

بخار خشک یا بخار مرطوب؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، رطوبت کمتر از 3٪ بخار خشک یا فوق گرم نامیده می شود. این بخار زمان استریل شدن را افزایش می دهد زیرا قابلیت انتقال انرژی را کاهش می دهد. بخار فوق گرم، رطوبت را تا حدود 0 درصد کاهش می دهد، این فر را به یک اجاق با حرارت خشک تبدیل می کند. انتقال انرژی کاهش می یابد و آنچه در اتوکلاو با دمای 134 درجه سانتیگراد سه دقیقه طول می کشد، در دمای 160 درجه سانتیگراد دو ساعت طول می کشد.

علاوه بر این، رطوبت بیش از 3 درصد بخار اشباع یا مرطوب تولید می کند که به فشار و دماهای بالاتر استریلیزاسیون نیاز دارد. بخار مرطوب همچنین زمان خشک شدن را در پایان فرآیند استریلیزاسیون افزایش می دهد.

5 جزء حیاتی یک اتوکلاو را بشناسید!

در ادامه به قسمت اصلی اتوکلاو اشاره شده و به طور کامل بررسی می شود:

محفظه فشار

محفظه فشار بدنه اصلی اتوکلاو است که از یک محفظه داخلی و یک دیواره بیرونی تشکیل شده است. به طور کلی محفظه داخلی از فولاد ضد زنگ و محفظه بیرونی از بدنه آهنی ساخته شده است.

درب

گیج فشار، فشار داخل اتوکلاو را نشان می دهد و ایمنی دستگاه و شرایط کار را تضمین می کند.

یکی دیگر از بخش های مهم اتوکلاو، شیر اطمینان است. این قسمت دارای یک لایه نازک از لاستیک است که در صورت عدم انجام اتوکلاو، می ترکد تا فشار داخل محفظه آزاد شود. به این ترتیب ایمنی شما را در برابر هر نوع انفجار اتوکلاو تضمین می کند.

بیشتر بخوانید:نحوه تنظیم ماسک CPAP

مولد بخار (در صورت وجود)

ژنراتور بخار واقع در زیر محفظه؛ دارای سیستم گرمایش الکتریکی است که آب را برای تولید بخار در داخل محفظه گرم می کند. مهم است که همیشه از وجود حجم مناسب آب در ژنراتور اطمینان حاصل شود تا فرآیند استریلیزاسیون به خوبی انجام شود و از سوختن یا گرم شدن بیش از حد قطعات اتوکلاو جلوگیری شود.

ژنراتور خلاء (در صورت وجود)

 وجود هر گونه حباب هوا در محفظه ممکن است از رشد هر ارگانیسمی حمایت کند و تجهیزات شما به طور کامل استریل نشوند.

کولر فاضلاب

اتوکلاوها مجهز به خنک کننده فاضلاب هستند که پساب (هوا، بخار و میعانات) را قبل از ورود به لوله های تخلیه خنک می کند. این برای جلوگیری از آسیب به لوله های تخلیه آب گرم است.

بیشتر بخوانید:کاربرد های اتوکلاو

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند. به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد. البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیرات اتوکلاو
  • تعمیرات اکسیژن‌ ساز
  • تعمیرات دستگاه فشار سنج
  • تعمیرات میکروسکوپ
  • تعمیرات رطوبت سنج
  • تعمیرات بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیرات الکتروشوک