دستگاه بخور سرد و گرم

ما در این مطلب به مبحث دستگاه بخور سرد و گرم می پردازیم. هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

دستگاه بخور سرد و گرم

برای اکثر ما پیش آمده که هنگام سرماخوردگی، نفس کشیدن سخت می شود، بنابراین به دنبال راه حلی برای بهتر نفس کشیدن می گردیم. در چنین شرایطی حفظ رطوبت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا علاوه بر بهبود علائم سرماخوردگی، در رفع خشکی پوست و علائم آلرژی نیز موثر است. بنابراین بهترین گزینه داشتن دستگاه بخور سرد است. بخور سرد را می توان در مکان هایی مانند خانه یا محل کار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:کاربرد دستگاه Bipap

عملکرد اصلی مولد بخار و رطوبت ساز

همانطور که از نام مولد بخار پیداست، وظیفه اصلی آن مرطوب کردن هوا در انواع سرد و گرم بوده و کاربرد خانگی و صنعتی دارد. مرطوب کننده ها با مرطوب کردن مقدار لازم عملکرد تنفس را بهبود می بخشند و همچنین خشکی هوا را از بین می برند.

شاید بپرسید بهترین نوع رطوبت ساز کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین رطوبت ساز و بخارساز دستگاهی است که با آزادسازی بخار آب میزان رطوبت هوا را افزایش دهد. یک دستگاه مرطوب کننده ممکن است در بهبود کیفیت هوای اتاق نقش داشته باشد، اما برای تمیز کردن یا تصفیه کردن هوای اتاق به تنهایی کافی نیست. این دستگاه معمولاً برای ضدعفونی، گرم کردن یا مرطوب کردن هوای خانه استفاده می شود.

بخارسازهای سرد و گرم معمولاً مخزن مخصوصی برای ضدعفونی کردن محلول ها دارند که آن را در هوا پراکنده می کند. از جمله محلول های قابل استفاده می توان به اکالیپتوس اشاره کرد.

هوای خیلی سرد یا خیلی گرم منجر به خشکی پوست می شود و با توجه به این خشکی پوست، رطوبت باید متعادل باشد. مرطوب‌کننده‌ها با آزاد کردن بخار آب در هوا، رطوبت بیشتری تولید می‌کنند و به کاهش خشکی پوست، ترک خوردن لب‌ها و خونریزی بینی کمک می‌کنند. رطوبت ساز خانگی به شما این امکان را می دهد که رطوبت نسبی مناسبی را در خانه خود داشته باشید تا بتوانید علائم آلرژی و خشکی زمستان را کاهش دهید.

تفاوت اصلی در نوع بخار تولید شده توسط بخارساز است. به طور کلی دستگاه های بخور را می توان در دو نوع بخور سرد و بخور گرم خریداری کرد.

دستگاه بخور سرد

بخور سرد در اکثر فصول به خصوص در تابستان و هوای گرم مفیدتر است. نبولایزر سرد، که جدیدتر از نبولایزر داغ است، ذرات آب و بخار بیشتری را وارد دستگاه تنفسی می کند. همچنین برخلاف دستگاه های تبخیر گرم، مولدهای بخار سرد توانایی ایجاد ذرات بسیار ریز را دارند و علاوه بر کاهش نویز، برق کمتری مصرف می کنند. از آنجایی که بخار دستگاه سرد است، خطر سوختگی وجود ندارد.

مرطوب کننده پروانه ای

این مرطوب کننده ها غبار خنکی را که تولید می کنند در هوا آزاد می کنند. مرطوب کننده های پروانه ای به دلیل چرخش دیسک صدای زیادی تولید می کنند و در مقایسه با رطوبت سازهای تبخیری، رطوبت کمتری را بر عهده دارند.

مولد بخار

دستگاه تبخیر کننده نوع دیگری از دستگاه تبخیر کننده است که توسط برق تولید بخار می کند. در حالی که این بخارساز بخار سرد تولید می کند، قرار دادن آن به مدت طولانی روی پوست باعث سوختگی پوست می شود.

مرطوب‌کننده‌های تبخیری

مرطوب کننده های تبخیری نوعی رطوبت ساز سرد هستند. به طور کلی می توان گفت که بخار بسیار ظریفی ایجاد می کنند. یک مرطوب کننده تبخیری ایده خوبی برای اطمینان از تمیز بودن گرد و غباری است که به اتاق شما می‌وزد، اما همچنین نیاز به تعویض دوره‌ای فیلتر دارد. مراقب باشید که این گرد و غبار همیشه قابل مشاهده نباشد.

مرطوب کننده های التراسونیک

نوع دیگری از مرطوب کننده سرد که از ارتعاشات صوتی با فرکانس بالا برای تبدیل آب به قطرات استفاده می کند، مرطوب کننده های اولتراسونیک هستند. این رطوبت سازها نیازی به فیلتر ندارند و نسبت به دو نوع دیگر رطوبت سازها کم صداتر هستند. این دستگاه انتخاب مناسب تری برای کمک به بهبودی کودکان از سرماخوردگی است.

دستگاه بخور داغ

بخارسازهای گرم معمولاً در هوای سرد استفاده می شوند. احتمال رشد باکتری، قارچ و کپک در مخزن بخارهای داغ کمتر است. می توانید از بخور گرم برای مرطوب کردن هوا استفاده کنید، زیرا برای رفع گرفتگی بینی، عفونت های دستگاه تنفسی و کاهش درد سرفه های خشک مفید است. این دستگاه قابلیت افزودن مواد خوشبو کننده و ضدعفونی کننده از جمله اکالیپتوس را دارد. از معایب بخور گرم می توان به مصرف زیاد برق و احتمال سوختگی با بخار داغ یا آب داخل مخزن اشاره کرد.

مزایای رطوبت ساز سرد و رطوبت ساز

دستگاه های بخور سرد و گرم و مرطوب کننده ها برای اکثر افراد قابل استفاده و مفید هستند و برای افرادی که با آلرژی، آسم، خشکی سینوس ها، خشکی گلو و سرفه های مکرر، خونریزی از بینی، خشکی پوست و چشم های تحریک شده مواجه هستند، بهترین گزینه است. کاهش خطر ابتلا به بیماری های فصلی مانند آنفولانزا یکی از مزایای منحصر به فرد استفاده از دستگاه بخور است که با افزایش رطوبت هوا، ذرات ویروس را از بین می برد و آلودگی را به حداقل می رساند.

اگر سرفه خشک دارید، باید از نبولایزر برای افزایش رطوبت وارد شده به ریه ها استفاده کنید تا سرفه های خشک شما به سرفه بلغمی تبدیل شود. نتیجه این روش این است که تمام آلودگی های موجود در ریه های شما در مدت زمان کوتاهی از بدن خارج می شود. داشتن پوستی شفاف و جوان، درمان خروپف و کاهش حساسیت و آسم نیز از دیگر مزایای استفاده از مرطوب کننده است.

بیشتر بخوانید:تقسیم بندی اتوکلاوها بر اساس عملکرد

بهترین مارک دستگاه بخور سرد و گرم

امروزه با توجه به تنوع این محصولات در بازار، انتخاب دستگاه بخور مناسب تقریبا کار سختی است. برخی از برندهای معتبر بخارساز سرد و گرم به شرح زیر است.

  • بیور
  • آلپکس
  • Ziklas Mod
  • Emsig
  • ویونت
  • ماکسی
  • اکسیر
  • Wix

دستورالعمل استفاده از دستگاه بخور سرد

برای دانستن نحوه استفاده از دستگاه بخور سرد و داشتن بهترین دستگاه بخور سرد بدون کپک و باکتری های مضر، باید نکاتی را رعایت کنید که به شما در افزایش طول عمر دستگاه کمک می کند.

  • آب موجود در دستگاه را با آب مقطر یا غیر معدنی تعویض کنید.
  • مرطوب کننده ها را هر سه روز یکبار تمیز کنید.
  • به یاد داشته باشید که همیشه پس از تمیز کردن مخزن را بشویید.

بیشتر بخوانید:کاربرد دستگاه‌ CPAP

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد. البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر دستگاه فشار سنج
  • تعمیر میکروسکوپ
  • تعمیر رطوبت سنج
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک