نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

ما در این مطلب به مبحث نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

قبل از اینکه بخواهیم نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی را توضیح دهیم، لازم است در مورد عملکرد این دستگاه توضیح دهیم. اتوکلاو از دو کلمه auto و clav ساخته شده است. Oto به معنای خودکار و Claw به معنای کلید دستگاه است. اتوکلاو وسیله ای است که برای استریل کردن اشیاء دندانی استفاده می شود.

عملکرد این دستگاه این است که با استفاده از حرارت و فشار، استریلیزاسیون را انجام می دهد. از آنجایی که رعایت بهداشت یکی از اصول مهم در دندانپزشکی است، استفاده از این دستگاه در بین دندانپزشکان بسیار حائز اهمیت است. کار با این دستگاه سخت نیست و هر دندانپزشکی می تواند به راحتی از آن استفاده کند.

برای کار با این دستگاه باید آن را به برق وصل کنید تا شروع به کار کند. برای اینکه بدانید چگونه درب این دستگاه را باز کنید باید بدانید که اتوکلاو شما چند لایه است. معمولا اتوکلاوهای 25 لیتری دارای 7 لایه هستند. از طرفی اتوکلاوهای 10 لیتری دارای 5 لایه هستند. برای اینکه بتوانید از دستگاه اتوکلاو استفاده کنید ابتدا باید فلپ های آن را باز کنید.

از آنجایی که دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی در انواع مختلف و با برندهای مختلف تولید می شود. اتوکلاوهای دندانی تولید شده توسط یک برند ممکن است متفاوت از برند دیگر عمل کنند. برای اینکه بتوانید به درستی با عملکرد این دستگاه ها آشنا شوید، بهتر است به دفترچه هایی که در داخل این دستگاه ها قرار دارد مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:بررسی کاربرد اکسیژن ساز

چگونه دما را هنگام کار با اتوکلاو دندان تنظیم کنیم؟

یکی از مهمترین موارد در کار با اتوکلاو دندانپزشکی تنظیم دما است. همانطور که گفته شد برای استریل کردن وسایل دندانی به اتوکلاو نیاز است. روی اتوکلاو صفحه نمایش وجود دارد. در صفحه اتوکلاو می توانید زمان لازم برای استریل کردن وسایل دندانپزشکی، دمای اتوکلاو را مشخص کنید.

زمان مناسب برای استریل کردن اشیا معمولا 30 دقیقه است، اما می توانید این زمان را کاهش یا افزایش دهید. اگر می خواهید عمر مفید اتوکلاو را افزایش دهید، بهتر است از این دستگاه خارج از اصول استفاده نکنید و استانداردهایی که برای این دستگاه وجود دارد را رعایت کنید.

ضد عفونی با اتوکلاو

برای این که بتوانید اتوکلاو دندان را به درستی انجام دهید. باید با مراحل ضدعفونی و استریلیزاسیون این دستگاه آشنایی کامل داشته باشید. ضدعفونی و استریل کردن اقلام دندانی طی یک فرآیند 9 مرحله ای انجام می شود. آبگیری، پیش وکیوم، افزایش دما، استریلیزاسیون، تخلیه، پس وکیوم، خشک کردن، همگن سازی و تکمیل را می توان به عنوان مراحلی دانست که باید برای ضدعفونی اقلام دندانی انجام شود.

برای مرحله استحصال آب ابتدا باید درب دستگاه باز شود. داخل دستگاه اتوکلاو یک سینی وجود دارد که باید از دستگاه خارج شود. سینی اتوکلاو درجه بندی شده و لازم است سینی را تا حداکثر عیار با آب پر کنید. پس از این مرحله وسایلی که قصد ضدعفونی و استریل آن را دارید باید در این سینی قرار دهید.

یک نکته بسیار مهم این است که اگر آب سینی کمتر از حد مجاز باشد دستگاه اتوکلاو در این مورد به شما هشدار می دهد. پس از اتمام کار اتوکلاو، این دستگاه با اخطاری به شما اطلاع می دهد که می توانید موارد را از دستگاه خارج کنید.

چه وسایلی را نمی توان درون اتوکلاو قرار دهیم

برخی از وسایل دندانپزشکی وجود دارند که نمی توان آنها را در اتوکلاو قرار داد. این یکی از وظایفی است که دندانپزشکان باید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشند. بهتر است قبل از استفاده از دستگاه های اتوکلاو اطلاعات کاملی در مورد نحوه کار با آنها داشته باشید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

از قرار دادن مواد سمی در دستگاه های اتوکلاو خودداری کنید. برخی از ابزارهای دندانپزشکی از پلاستیک ساخته شده اند. طبیعتاً این مواد در صورت قرار گرفتن در معرض گرما به سرعت ذوب می شوند. مواد قابل اشتعال از دیرباز به عنوان اقلام مصرفی در نظر گرفته می شدند که نمی توان آنها را در اتوکلاو قرار داد. وسایلی که ممکن است در اثر گرما بخار ساطع کنند، نباید در داخل این دستگاه ها قرار داده شوند.

بیشتر بخوانید:نحوه تست دستگاه اکسیژن ساز

نکات مهم در مورد نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی

در نحوه کار با اتوکلاو دندانپزشکی باید گفت که قبل از استفاده از اتوکلاو باید داخل سینی را کاملا تمیز کنید. این کار را با دستمال انجام دهید. پس از استفاده از دستگاه اتوکلاو، حتما دستگاه را دوباره تمیز کنید. اگر دستگاه به برق وصل است، نباید آن را تمیز کنید. زمانی که قصد استریل کردن را دارید، حتما این وسایل را با دستکش در سینی قرار دهید.

پس از استریل شدن وسایل، باید آنها را به مدت سه ساعت در هوای آزاد بگذارید و سپس بسته بندی کنید. در هنگام کار دستگاه به هیچ وجه به آن دست نزنید و هیچ وسیله ای را داخل دستگاه قرار ندهید، در صورت انجام چنین کاری دستگاه آسیب می بیند.

بایدها و نبایدهای دستگاه های اتوکلاو

تا اینجا در مقاله توضیحاتی در مورد نحوه کار با اتوکلاو دندانی داده شده است. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که در حین کارکرد این دستگاه چه نکاتی را باید رعایت کرد تا دستگاه دچار مشکل نشود. با پیچ های درب اتوکلاو بازی نکنید در غیر این صورت عملکرد دستگاه با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

در صورت عدم نیاز به دستگاه حتماً دستگاه را از پریز برق جدا کنید زیرا ممکن است به دلیل نوسانات برقی که وجود دارد دستگاه آسیب ببیند. هر روز محفظه بیرونی اتوکلاو را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. حتما به صورت دوره ای اتوکلاو خود را سرویس کنید تا در صورت بروز مشکل آن را به دست تعمیرکار بسپارید.

بیشتر بخوانید:تعمیر دستگاه الکتروکاردیوگراف چیست

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیرات اتوکلاو
  • تعمیرات اکسیژن‌ ساز
  • تعمیرات دستگاه فشار سنج
  • تعمیرات میکروسکوپ
  • تعمیرات رطوبت سنج
  • تعمیرات الکتروشوک
  • تعمیرات بخور سرد و بخور گرم