ایرادات دستگاه اتوکلاو

ما در این مطلب به مبحث ایرادات دستگاه اتوکلاو می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

ایرادات دستگاه اتوکلاو

هنگامی که از اتوکلاو برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی استفاده می کنید، بهتر است از نحوه عیب یابی دستگاه اتوکلاو آگاه باشید تا در صورت مواجه شدن با خطا در صفحه نمایش این دستگاه، بدانید که برای رفع آن چه باید کرد. کارهایی را که نیاز دارید و می توانید انجام دهید تا اتوکلاو به حالت عادی بازگردد. اما دلیل این امر چیست و چرا بهتر است نحوه عیب یابی اتوکلاو را بدانیم.

یکی از دلایل آن این است که اتوکلاو در دندانپزشکی وسیله ای است که بسیار پرکاربرد است و دندانپزشکان به آن نیاز دارند تا بتوانند تجهیزات دندانپزشکی خود را که یک بار و برای یک بیمار استفاده کرده اند را در این دستگاه قرار دهند تا بتوانند از این طریق از آن استفاده کنند. هر گونه میکروب و میکروارگانیسم را ضد عفونی کرده و از بین ببرید. اما آیا این دستگاه در صورت مواجه شدن با مشکل به ما اطلاع می دهد؟ آیا مراحل عیب یابی متفاوتی وجود دارد؟

بیشتر بخوانید:تعمیرات دستگاه الکتروشوک

چه چیزی بیشترین تأثیر را در عیب یابی دستگاه اتوکلاو دارد؟

اتوکلاو دندانی دستگاهی است که از قسمت های زیادی تشکیل شده است که هر یک از این قسمت ها ممکن است به مرور زمان از کار بیفتد و در این زمان خطاهای مخصوص هر قطعه برای اطلاع شما بر روی صفحه نمایش دستگاه نمایش داده شود. اگر توانایی عیب یابی دستگاه اتوکلاو و رفع آنها را دارید دست به کار شوید و مشکل را برطرف کنید. به این ترتیب دستگاه می تواند دوباره مانند روز اول بدون هیچ مشکلی که دستگاه را تحت فشار قرار دهد یا از انجام وظایفش باز دارد، کار کند.

برخی از مسائلی که ممکن است تاثیر زیادی در عیب یابی اتوکلاو داشته باشد را با هم بررسی خواهیم کرد.

کیفیت بخار و آب: یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در عیب یابی دستگاه اتوکلاو و بروز مشکل در این دستگاه تاثیر بگذارد، کیفیت بخار و آب استفاده شده در این دستگاه است، زیرا این ذرات می توانند وارد دریچه های دستگاه شوند. آسیب می بیند و باعث می شود تله های بخار زودتر از موعد از کار بیفتند.

کنتاکتورها: کنتاکتورها اصولاً رله آمپر برقی هستند که روشن و خاموش شدن این دستگاه با ولتاژ بالا باعث ساییدگی این قطعات می شود، به همین دلیل باید از سفت شدن دوره ای سیم های فشار قوی مطمئن شوید. زیرا ممکن است به مرور زمان شل شده و به دستگاه آسیب برسانند.

تله بخار: این قطعات بستگی زیادی به کیفیت سیستم بخار و عدم وجود زباله دارد. اگرچه انواع مختلفی از تله بخار در سیستم تحویل اتوکلاو وجود دارد، اما بهتر است یک برنامه بازرسی تله بخار شامل تمام تله‌های برگشتی به دیگ برای کنترل این اجزا باشد زیرا همگی می‌توانند عملکرد دستگاه را مختل کنند و تاثیر زیادی در عیب یابی دستگاه اتوکلاو.

موارد بسیار دیگری نیز در رابطه با اتوکلاو باید بررسی شود تا فرآیند عیب یابی اتوکلاو به خوبی انجام شود.

بیشتر بخوانید:طرز کار دستگاه بای پپ BiPAP چیست

چگونه دستگاه اتوکلاو را سریعتر تشخیص دهیم؟

یکی از سوالاتی که ذهن اکثر افراد را به خود جلب می کند این است که چگونه دستگاه اتوکلاو را سریعتر تشخیص دهیم؟

چه پارامترهایی در اتوکلاو موثر است؟

دستیابی به استریلیزاسیون مطلق امکان پذیر نیست و کارایی هر فرآیند استریلیزاسیون به ماهیت محصول، میزان و نوع آلودگی آن بستگی دارد. در واقع می توان گفت که هیچ فرمول دقیق و ثابتی برای اتوکلاو و رسیدن به سطح مطلوب استریلیزاسیون وجود ندارد. به همین دلیل در این قسمت از مقاله قصد داریم پارامترهای موثر بر فرآیند اتوکلاو را توضیح دهیم.

1- زمان: یک پارامتر حیاتی در اتوکلاو

از آنجایی که زمان لازم برای اتوکلاو بسته به نوع مواد و نوع تجهیزات متفاوت است، تعیین زمان مناسب برای اتوکلاو یکی از مهمترین پارامترها در دستیابی به استریلیزاسیون بهینه خواهد بود.

محلول های آبی:

مدت زمان محلول های آبی اتوکلاو اغلب به مقدار نمونه بستگی دارد.

محلول های آبی در ظروف شیشه ای تا حجم 100 میلی لیتر معمولاً حدود 10 دقیقه اتوکلاو می شوند.
محلول های آبی در ظروف شیشه ای تا حجم 1000 میلی لیتر معمولاً حدود 20 دقیقه اتوکلاو می شوند.

کلام آخر

اتوکلاو یکی از مهم ترین تجهیزات موجود در کلینیک های دندانپزشکی است که ممکن است با گذشت زمان دچار مشکل شده و نیاز به عیب یابی اتوکلاو داشته باشید. و می توانید در اسرع وقت این مشکلات را برطرف کنید تا دستگاه دوباره کار کند و تجهیزات دندانپزشکی شما را به خوبی استریل و ضد عفونی کند. برای این کار بهتر است مراقب باشید که برخی از قطعات این دستگاه احتمال بروز مشکل را بیشتر می کند، بنابراین باید با مشکلات احتمالی آن آشنایی نسبی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:تفاوت بای پپ و سی پپ

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیرات اتوکلاو
  • تعمیرات اکسیژن‌ ساز
  • تعمیرات دستگاه فشار سنج
  • تعمیرات میکروسکوپ
  • تعمیرات رطوبت سنج
  • تعمیرات الکتروشوک
  • تعمیرات بخور سرد و بخور گرم