کاربرد بخور سرد

ما در این مطلب به مبحث کاربرد بخور سرد می پردازیم. هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

کاربرد بخور سرد

دستگاه بخور دستگاهی است که برای افزایش رطوبت محیط استفاده می شود و دو نوع بخور وجود دارد بخور سرد و بخور گرم. در مکان هایی با آب و هوای خشک و یا در فصول سرد که رطوبت هوا کاهش می یابد، هوای خشک مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

بهترین دستگاه بخور برای هر فضای بسته می تواند انتخاب خوبی برای رفع خشکی هوا و رفع آلودگی آن باشد. مطمئنا خرید دستگاه بخور گامی موثر در ایجاد فضایی شاد و پویا در منزل یا محل کار است. استفاده از دستگاه بخور می تواند باعث افزایش تنفس بهتر، کاهش علائم آسم و بیماری های تنفسی، کاهش سرماخوردگی یا خشکی چشم و سایر مشکلات شود.

انواع وسایل غذاخوری

دو نوع رطوبت ساز وجود دارد، رطوبت ساز سرد و رطوبت ساز گرم. برخی از آنها هم بخور سرد و هم بخور گرم دارند و در برخی دیگر مکانیسم هایی برای تصفیه هوا نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:ایرادهای رایج دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه بخور سرد

دستگاه های مرطوب کننده مه سرد یکی از روش های متداول برای افزایش و تامین رطوبت هستند. دمای بخور سرد اغلب کمتر از دمای محیط است و از این رو به آن سرما می گویند. همچنین در بخور سرد، آب تبخیر نمی شود، بلکه طی فرآیندی به توده ای مه مانند و غبار مانند تبدیل می شود که رطوبت هوا را افزایش می دهد. این دستگاه دارای دو فناوری مختلف تبخیر و اولتراسونیک می باشد.

دستگاه بخارساز که مجهز به فناوری تبخیر است، از فتیله داخلی برای جذب آب استفاده می کند و هوا را به داخل فیتیله می دمد. این امر باعث می شود که بخار آب خنک تولید و در محیط پخش شود. دستگاه مه پاش سرد که مجهز به فناوری اولتراسونیک است با استفاده از ارتعاش اولتراسونیک بخار آب ریز تولید کرده و در محیط پخش می کند.

 به علاوه چون آب را گرم نمی کند، برق کمتری مصرف می کند. همچنین در خانه هایی که کودکان در آن حضور دارند، رطوبت ساز سرد ایمن تر است.

بخور سرد چه فرقی با بخور گرم دارد و کدام بخور بهتر است؟

مقدار بخار آب موجود در هوا را رطوبت می گویند، وقتی از هوای خشک صحبت می کنیم به این معنی است که رطوبت یا بخار آب موجود در هوا کم است. رطوبت مناسب و ایده آل برای منزل از 30% تا 50% می باشد. رطوبت خارج از این محدوده می تواند مضر باشد. به خصوص برای کودکان، سالمندان و بیماران.

دستگاه بخور گرم مناسب برای گرفتگی بینی، عفونت مجاری تنفسی، سرفه خشک و تسکین درد موثر و مفید است و بیشتر در هوای سرد پاییز و زمستان استفاده می شود. همچنین امکان استفاده از ضدعفونی کننده های مجاز گیاهی یا عطرهای مجاز در این دستگاه ها وجود دارد. به دلیل وجود آب گرم و بخار، هنگام استفاده از آن باید مراقب فرزندان خود باشید.

بخور سرد نسل جدیدی از بخورها هستند که باعث می شوند بخار بیشتری وارد مجاری تنفسی شود. ذرات آب در بخور سرد به دلیل روش اولتراسوند بسیار کوچکتر از بخور گرم است. اتاقک آب در این نوع بخور باید هر روز با آب و صابون تمیز شود. بهتر است مخزن بخور سرد را با آب مقطر پر کنید. افزایش رطوبت بدون افزایش دما یکی از مزایای این نوع بخور است.

در بخور گرم آب را گرم می کنند و زمانی که به جوش آمد از بخار حاصل استفاده می شود. در حالی که در بخور سرد، بدون گرم کردن آب، بخار از آن ایجاد می شود. بخار بخورد سرد و خنک است و حتی ممکن است دمای محیط را کمی کاهش دهد.

انواع دستگاه بخور سرد

بخور سرد تبخیری

بخور اولتراسونیک سرد (التراسونیک)

هر دو نوع بخارساز در بازار موجود است و شما می توانید با توجه به ترجیحات خود و نکاتی که در این مقاله به شما خواهیم داد، دستگاه مورد نیاز خود را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:انواع دستگاه اکسیژن ساز

چگونه سرد بخوریم

اکنون که می دانیم دو نوع فناوری برای تولید بخور سرد وجود دارد، نحوه عملکرد بخور سرد و نحوه عملکرد آن را در هر یک به طور جداگانه شرح خواهیم داد:

دستگاه مه پاش سرد تبخیری: در این دستگاه آب سرد با کمک فن به داخل فیلتر هدایت می شود و سپس بخار سرد در اتاق تولید می شود. فیلتر موجود در این دستگاه فتیله ای بوده و آلودگی و ناخالصی های آب را به خود جذب می کند.

رطوبت ساز اولتراسونیک: در این فناوری از ارتعاش اولتراسونیک برای تولید بخار آب ریز استفاده می شود و بخار حاصل هنوز سرد است. این دستگاه دارای دیافراگمی است که با سرعت زیاد می لرزد و آب را به بخار سرد تبدیل می کند.

نقطه ضعف دستگاه بخار سرد

عیب دستگاه بخور سرد این است که ممکن است صدا ایجاد کند. زیرا این دستگاه از یک فن برای تولید بخار استفاده می کند. همچنین ممکن است هوای محیط کمی خنک تر از حد معمول باشد. اگر از دستگاه بخور سرد استفاده می کنید، باید همیشه آن را تمیز نگه دارید تا باعث تولید باکتری، قارچ و کپک نشود. خالی کردن دستگاه از آب و خشک کردن آن در مواقعی که نیاز ندارید بهترین راه برای جلوگیری از باکتری و قارچ است.

یکی از معایب دستگاه بخور سرد این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ ها و باکتری ها است. بنابراین توصیه می شود مخزن را هر روز با آب و صابون بشویید. این در حالی است که مواد معدنی موجود در آب به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می شوند و به همین دلیل باید مخزن دود با آب مقطر پر شود.

بیشتر بخوانید:بررسی انواع اتوکلاو

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر دستگاه فشار سنج
  • تعمیر میکروسکوپ
  • تعمیر رطوبت سنج
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک