علل کار نکردن اتوکلاو

ما در این مطلب به مبحث علل کار نکردن اتوکلاو می پردازیم. هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

علل کار نکردن اتوکلاو

برای عیب یابی دستگاه اتوکلاو ابتدا باید با خود دستگاه که برای استریل کردن وسایل پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می شود آشنا شویم. استریلیزاسیون در این دستگاه از طریق فشار بخار و دمای بالا انجام می شود.

در این دستگاه در وهله اول استریلیزاسیون هوای داخل محفظه توسط پمپ خلاء تخلیه شده و با ایجاد مکش بسیار قوی و بخار آب جایگزین آن می شود.

این دستگاه ها برای عملکرد بهتر نیاز به تعمیر و نگهداری اولیه و مستمر دارند.

بیشتر بخوانید:عیب یابی اتوکلاو

عیب یابی دستگاه اتوکلاو: هرچه بهتر جایگزینی بخار با هوای داخل دستگاه شود، کیفیت استریلیزاسیون بالاتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که هنگام عیب یابی نمی توان تمامی ابزارها را برای استریل در داخل اتوکلاو قرار داد زیرا ممکن است به فشار و دما حساس بوده و کیفیت خود را از دست بدهند. (یکی از راه های عیب یابی دستگاه اتوکلاو این است که در حین کار دستگاه ها را داخل دستگاه قرار می دهیم و عیوب احتمالی را شناسایی کرده و با مشاهده دقیق نحوه عملکرد دستگاه نسبت به رفع آن اقدام می کنیم).

برای اینکه مشخص شود ابزار کاملاً استریل شده است یا خیر، برچسبی به نام نوار نشانگر به آن چسبانده می شود که پس از استریل شدن تغییر رنگ می دهد.

عیب‌یابی دستگاه اتوکلاو

از آنجایی که بیماران ممکن است خواهرها و برادرها، پدرها و مادرهای خودمان باشند پس بهتر است نسبت به حفظ جان هم ‌وطنان خود احساس مسئولیت کنیم و با جان آنها بازی نکنیم.

برای اطمینان می توانید به طور دوره‌ای دستگاه اتوکلاو خود را به مراکز مورد تایید ببرید، سرویس کنید و اگر مشکلی در قطعات آن وجود داشت، برای عیب‌یابی دستگاه اتوکلاو به مراکز با سابقه و مطمئن مراجعه نمائید.

در عیب‌یابی دستگاه اتوکلاو سؤالاتی پیش می‌آید که آشنایی با آنها و دانستن جواب باعث می‌شود دستگاه اتوکلاو سال‌ها بدون دردسر برایمان کار کند و عیب یابی دستگاه اتوکلاو برایمان راحت تر خواهد بود.

سوال: هر چند وقت یک بار باید اتوکلاو را برای عیب یابی بازرسی کنم؟

ما باید در بازه های زمانی مشخص به این هدف برسیم. معمولاً در بازه های زمانی سه ماهه، شش ماهه، یک ساله و … اتوکلاو باید بررسی شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

سوال: موثرترین روش در عیب یابی اتوکلاو چیست؟

  • کیفیت بخار و آب
  • کنتاکتورها
  • تله بخار
  • سوپاپ های ایمنی
  • کنترل ها
  • پمپ خلاء (فقط واحدهای پیش خلاء)

کیفیت بخار و آب: مهمترین تاثیرات را در عیب یابی دستگاه اتوکلاو دارند. بسیار مهم است که تجهیزات با بخار اشباع با خشکی و سطح ذرات قابل قبول تامین شود. ذرات می توانند به دریچه ها آسیب برسانند و باعث از کار افتادن زودهنگام تله های بخار شوند.

کیفیت آب: این مورد در عیب یابی اتوکلاو نیز بسیار مهم است. آب سخت به شکل کربنات کلسیم می تواند باعث پوسته پوسته شدن عناصر گرمایش، اجزای لوله کشی و ضدعفونی سطوح شود. رسوب گیری به طور قابل توجهی کارایی عناصر گرمایشی را کاهش می دهد این باعث می شود قطعات سخت تر کار کنند و طول عمر را کاهش می دهد.

کلریدهای موجود در منبع آب حتی به فولاد ضد زنگ با کیفیت بالا آسیب می رساند و می تواند منجر به خوردگی، حفره شدن و آسیب های دیگر به فلز شود.

کنتاکتورها: روشن و خاموش کردن ولتاژ بالا یک عملیات بسیار سخت است و باعث سایش قابل توجهی در کنتاکتورها می شود.

مطمئن شوید که تمام سیم های فشار قوی را به صورت دوره ای سفت کنید زیرا چرخه حرارتی آنها را به مرور زمان شل می کند.

بیشتر بخوانید:تعمیر تخصصی اتوکلاو دندانپزشکی

تله بخار: به شدت به کیفیت سیستم انتقال بخار و عدم وجود زباله بستگی دارد. برای تأسیسات مجهز به بخار، یک برنامه بازرسی تله بخار باید فراتر از دستگاه استریل کننده گسترش یابد تا همه تله های برگشت دیگ را در بر گیرد.

اگرچه انواع مختلفی از تله ها را می توان در سیستم اتوکلاو تحویل بخار/بخار استفاده کرد، اما همه آنها عملکرد یکسانی را حذف می کنند.

شیرهای ایمنی: مطابق با استانداردهای مخازن تحت فشار ASME، شیرهای ایمنی کالیبره شده و بسته به سازنده دستگاه ضدعفونی کننده، برابر یا حداکثر فشار کاری مجاز هستند. MAWP بر روی کشتی کشتی نشان داده شده است، به وضوح در جایی در خارج از کشتی قرار دارد.

اگر تمام کنترل های الکترونیکی از کار بیفتند، این وسیله نقلیه ایمن نهایی است. بنابراین، ضروری است که شیر اطمینان طبق توصیه‌های سازنده ضدعفونی‌کننده و/یا سوپاپ و همچنین آژانس‌های بازرسی و بیمه محلی، بازرسی، آزمایش و تأیید شود که در شرایط کار مناسب است. شیرهای ایمنی معمولاً به طور مرتب بررسی و آزمایش می شوند.

کنترل ها: به طور خاص، کنترل های PLC در صنایع و محیط های مختلف بسیار قابل اعتماد هستند. اگرچه دستگاه ها متفاوت هستند، در بیشتر موارد باتری پشتیبان باید هر 3-5 سال یکبار تعویض شود تا از از دست رفتن حافظه یا برنامه جلوگیری شود. برای جلوگیری از تماس مستقیم با آب، بخار (هنگامی که در باز می شود) یا بخار خروجی اگزوز یا سایر وسایل در همان منطقه، اتصالات الکتریکی باید پوشیده یا محصور باشد.

پمپ های خلاء: باید عمر اتوکلاو بخار را دوام بیاورند. آب سخت می تواند باعث انطباق در پمپ و کاهش راندمان و فشار موتور و پروانه شود. هنگام عیب یابی اتوکلاو، ممکن است پروانه با عبور ذرات از کنه شل شود و پروانه نامتعادل شودکالاهای جامد مانند ملافه‌‌های حیوانات را کنترل کنید که از طریق تخلیه با اطمینان از تمیز بودن و تخلیه چاهک فاضلاب محفظه، کنترل شود.

بیشتر بخوانید:قطعات یدکی اتوکلاو

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر دستگاه فشار سنج
  • تعمیر میکروسکوپ
  • تعمیر رطوبت سنج
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک