تعمیرات کمپرسور اکسیژن ساز

ما در این مطلب به مبحث تعمیرات کمپرسور اکسیژن ساز می پردازیم. هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

تعمیرات کمپرسور اکسیژن ساز

کمپرسور یک دستگاه الکترومکانیکی است که وظیفه آن در اکسیژن ساز مکش و فشرده سازی هوای محیط و وارد کردن آن از طریق شیرهای برقی به مخازن زئولیت برای تولید اکسیژن با خلوص و غلظت بالا می باشد.

خرابی سیم پیچ مولد اکسیژن: سیم پیچ کمپرسور از تعداد زیادی حلقه سیم مسی تشکیل شده است. سوختن یا ضعیف شدن سیم پیچ باعث داغ شدن غیر عادی آن و گاهی اوقات باعث می شود که فیوز دستگاه منفجر شود. تغییر رنگ سیم پیچ نشانه معیوب بودن آن است.

خرابی واشر اطراف پیستون مولد اکسیژن: نوعی اورینگ یا واشر مقاوم در برابر سایش و حرارت هستند که بین پیستون و سیلندر هوا قرار می گیرند. این واشر به مرور زمان در اثر کارکرد دستگاه از بین می رود و باعث کاهش هوای تولید شده توسط کمپرسور می شود و در نهایت در عملکرد کلی دستگاه مشکل ایجاد می شود و غلظت اکسیژن تولیدی نیز کاهش می یابد.

خرابی بلبرینگ مولد اکسیژن: کمپرسور اکسیژن ساز شامل دو جفت بلبرینگ است. بلبرینگ معیوب باعث تولید صدای اضافی و گاهاً غیر عادی از کمپرسور می شود. و گاهی پیش می آید که بلبرینگ معیوب باعث قفل شدن کامل کمپرسور شده است.

خرابی خازن مولد اکسیژن: اگر این خازن از کار بیفتد، کمپرسور راه اندازی نمی شود.

دستگاه های اکسیژن ساز توسط افراد و بیماران مختلف استفاده می شود. برای بیمارانی که از آمفیزم، بیماری مزمن انسدادی ریه یا بقیه بیماری های تنفسی رنج می برند، دستگاه های اکسیژن یکی از تجهیزات پزشکی ضروری هستند.

بیشتر بخوانید:سرویس دوره ای اتوکلاو

ریه حاد، پنومونی، آسم، قلب و حتی افراد سالم می توانند برای رفع خستگی روزانه از این دستگاه استفاده کنند. از آنجایی که دستگاه اکسیژن ساز یک وسیله پزشکی است، همیشه نیاز به سرویس دارد تا به بهترین نحو کار کند و برای بیمار استفاده کننده مفید باشد.

حتی اگر دستگاه اکسیژن ساز شما دچار مشکل یا نقصی نیست، باید به طور دوره ای آن را تعمیر کنید. شرکت کرج طب سلامت از ماهرترین و برترین کارشناسان در این زمینه استفاده می کند تا بتواند در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت به دستگاه سرویس دهد. دستگاه اکسیژن ساز خود را سرویس و تعمیر کنید.

دلایل و علائم خرابی کمپرسور اکسیژن ساز

صدای عجیبی از دستگاه اکسیژن شنیده می شود: علت اصلی خرابی یاتاقان های کمپرسور است.

روشن کردن چراغ هشدار قرمز یا نارنجی اکسیژن ساز: در صورت عملکرد ضعیف کمپرسور، چراغ کم فشار یا L.P. (Low Pressure) روشن می شود. همچنین اگر کمپرسور به درستی کار نکند، دستگاه به درستی اکسیژن تولید نمی کند و چراغ دزدگیر و سرویس دستگاه روشن می شود.

انواع دستگاه های اکسیژن ساز

انواع مختلفی از اکسیژن سازها وجود دارد که برای کاربردهای مختلف در مکان های مختلف استفاده می شود. در این قسمت به معرفی مهم ترین و پرکاربردترین انواع اکسیژن سازهای مورد استفاده در ایران می پردازیم.

  •  تعمیر اتوماتیک یا اتوماتیک اکسیژن ساز
  •  تعمیر دستگاه اکسیژن ساز پزشکی
  •  تعمیر دستگاه اکسیژن ساز خانگی
  •  تعمیر دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل
  • تعمیر دستگاه اکسیژن ساز دیجیتال
  •  تعمیر دستگاه اکسیژن ساز مخازن آب برای پرورش آبزیان (ماهی)

کمپرسور دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

کمپرسور ماشینی با توان الکتریکی است که برای افزایش فشار (فشرده سازی) اکسیژن، تحویل یا ذخیره آن استفاده می شود. کمپرسورها طرح ها و انواع مختلفی دارند که از نظر فشار و عملکرد، نوع محیط تراکم پذیر متفاوت است. برای تعمیر کمپرسور اکسیژن ساز باید در این زمینه تخصص کافی داشته باشید. کمپرسور دستگاه اکسیژن ساز باید دارای ویژگی های خاصی باشد که از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.

کمپرسورهای اکسیژن باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • کاملا 100% بدون روغن.
  • گاز اکسیژن را تمیز نگه دارید و آن را آلوده نکنید.
  • سر و صدای کمی داشته باشید

بیشتر بخوانید:نصب اتوکلاو

اجزاء تشکیل دهنده و عملکرد آنها:

  • کویل (استاتور): سوختن یا ضعیف شدن کویل ها باعث گرم شدن بیش از حد می شود. اضافه بار کمپرسور و دمیدن فیوز ورودی دستگاه اکسیژن.
  • روتور (هسته): با چرخش خود باعث حرکت پیستون ها می شود.
  • بدنه کمپرسور: از آلیاژ آلومینیوم بوده و قطعات دیگری در داخل آن قرار می گیرد. برای تعمیر کمپرسور اکسیژن ساز باید از بدنه آن شروع کنید.
  • پیستون ها: با بالا و پایین رفتن در محفظه بوشینگ هوای فشرده تولید می کند.
  • اورینگ پیستون ها: از آلیاژی مقاوم در برابر اصطکاک و حرارت ساخته شده است. این قطعه بین پیستون ها و بوش قرار می گیرد.
  • بوشن: قطعه ای فلزی و صیقلی است که پیستون در آن حرکت می کند.
  • پره های خنک کننده: گرمای تولید شده از طریق این پره ها به خارج از کمپرسور هدایت می شود.
  • بلبرینگ: این قطعه بین روتور و پیستون ها قرار می گیرد و پیستون ها را به حرکت در می آورد.
  • خازن: ولتاژ مورد نیاز کمپرسور را برای راه اندازی آن تامین می کند.

مراحل تعمیر دستگاه اکسیژن ساز

برای تعمیر اکسیژن ساز ابتدا لازم است تست های اولیه انجام شود تا در این تست میزان معیوب بودن دستگاه مشخص شود.

اگر اکسیژن ساز در مرحله تست اولیه عدد 21 را نشان دهد به این معنی است که دستگاه معیوب است و نیاز به تعمیر دارد. نشان دادن این عدد می تواند ناشی از خرابی شیر برقی و برد دستگاه باشد.

همچنین دستگاه ممکن است صدای زیادی داشته باشد که در اکثر موارد مشکل کمپرسور اکسیژن ساز است و معمولاً اورینگ های دستگاه اکسیژن ساز در اثر اصطکاک آسیب دیده و باید تعویض شوند.

بیشتر بخوانید:علل کار نکردن اتوکلاو

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر دستگاه فشار سنج
  • تعمیر میکروسکوپ
  • تعمیر رطوبت سنج
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک