تعمیر برد اکسیژن ساز

ما در این مطلب به مبحث تعمیر برد اکسیژن ساز می پردازیم. هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

تعمیر برد اکسیژن ساز

مدیریت قسمت های مختلف دستگاه اکسیژن ساز بر عهده برد می باشد. برد خطاهایی را که در قسمت های مختلف دستگاه رخ می دهد بررسی می کند و دستور خاموش شدن دستگاه را می دهد و دستگاه بلافاصله خاموش می شود یا بوق می زند و شما را از خرابی مولد اکسیژن و همچنین خطای درست کار نکردن دستگاه مطلع می کند. مانیتور دستگاه به قطعات هشدار می دهد.

به عنوان مثال: اگر سنسورهای حرارتی برد به کمپرسور دستگاه متصل باشد. اگر کمپرسور بیش از حد گرم شود، برد بلافاصله دستگاه را خاموش می کند. اگر سنسور فشار ورودی برد از کم بودن فشار دریافتی خبر دهد. برد به دستگاه دستور می دهد که دزدگیر (کم فشار) را روشن کند و به شما اطلاع دهد که به هر دلیل احتمالی در یکی از قطعات فشار کم است. اما ماهیت اصلی برد به این صورت تعریف می شود: فرمان دادن به شیر الکتریکی در زمان معینی برای جابجایی فشار هوای تولید شده توسط کمپرسور بین سیلندرهای زئولیت.

انواع مختلفی از بردها با عملکرد تقریبا یکسان در برندهای مختلف اکسیژن ساز وجود دارد. و این بسته به طراحی مولد اکسیژن امکان پذیر است. گاهی اوقات از یک یا دو برد در ساختار دستگاه استفاده می شود. برخی از بردها با ولتاژ 220 و برخی با ولتاژ 110 کار می کنند. برد دووال بیس و اکسیژن ساز برای کنترل فشار ورودی و خروجی دستگاه طراحی شده است. اما دستگاه لانگ فیان چینی تنها فشار ورودی دستگاه را کنترل می کند و به فشار خروجی اکسیژن ساز واکنشی نشان نخواهد داد.

بیشتر بخوانید:سرویس دوره ای اتوکلاو

تعمیرات دستگاه اکسیژن ساز:

همان طور که از نام دستگاه مشخص است این دستگاه یکی از تجهیزات مهم و حیاتی برای بیماران تنفسی و ریوی می باشد لذا توجه به سرویس و تعمیرات به موقع آن از خرابی ناگهانی دستگاه و تحمیل هزینه های زیاد برای تعمیرات جلوگیری می کند. از آنجایی که دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه مهم و حیاتی است، باید توسط متخصصین ماهر سرویس و تعمیر شود، پس توجه داشته باشید که قیمت پایین و ادعای برخی افراد سودجو شما را فریب ندهد و حاضر به پذیرش موارد نامناسب و غیرمجاز نباشید.

  • روشن نشدن اکسیژن ساز: روشن نشدن اکسیژن ساز ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که یکی از آن ها نرسیدن برق به برد اصلی به دلیل خرابی کابل یا کانکتور برق است. علل دیگر شامل آسیب سوئیچ برق و سوختن فیوز اصلی است.
  • شارژ نشدن اکسیژن ساز پرتابل: این مشکل می تواند به دلیل خرابی شارژ اکسیژن ساز خرابی برد شارژ اکسیژن ساز پرتابل یا خرابی باتری اکسیژن ساز پرتابل باشد.
  • کاهش خلوص اکسیژن مولد اکسیژن: خلوص بالای اکسیژن در دستگاه اکسیژن ساز از اهمیت بالایی برخوردار است و کاهش آن می تواند به دلیل افزایش دمای داخلی ناشی از کارکرد کمپرسور اکسیژن ساز، کثیف شدن فیلتر باشد. از دستگاه اکسیژن ساز خانگی یا استفاده از دستگاه دیر شود.

دستگاه های اکسیژن یکی از وسایل حیاتی برای افرادی است که برای تنفس نیاز به اکسیژن دارند. این دستگاه ها به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) حیاتی هستند. بنابراین نگهداری از این دستگاه ها برای اطمینان از عملکرد صحیح و موثر آنها بسیار مهم است.

اگر یک دستگاه اکسیژن ساز دارید و نیاز به تعمیر دارید، ابتدا باید با یک تکنسین مجرب برای خدمات تعمیر مشورت کنید. تعمیر دستگاه اکسیژن ساز نیاز به دقت و حرفه ای بودن دارد، بنابراین انتخاب تکنسین با تجربه و مهارت در این زمینه بسیار مهم است.

توصیه می شود قبل از شروع به تعمیر دستگاه از موجود بودن تمامی قطعات و لوازم مورد نیاز برای تعمیر مطمئن شوید. در دسترس هستند. همچنین تکنسین باید از ابزار مناسب برای تعمیر استفاده کند تا از خرابی یا آسیب به دستگاه جلوگیری شود. پس از انجام تعمیر توسط تکنسین، حتما دستگاه را تست و بررسی کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند. تعمیر می توانید از تعمیر تخصصی دستگاه اکسیژن ساز خود مطمئن باشید.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه پزشکی است که برای تامین اکسیژن بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی استفاده می شود. این دستگاه ها به صورت پرتابل یا ثابت موجود بوده و کاربردهای متفاوتی دارند. یکی از کاربردهای اصلی این دستگاه ها در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانی، کلینیک ها، خانه های مراقبت های بهداشتی و حتی منازل شخصی است.

افرادی که از بیماری های تنفسی مانند بیماری های مزمن انسدادی تنفسی (COPD)، آسم، بیماری های قلبی، بیماری های عروقی رنج می برند اغلب نیاز به استفاده از این دستگاه دارند.

دستگاه اکسیژن به منابع مختلف از جمله هوا و اکسیژن مایع و گاز متصل است و با فرآیند تصفیه و تقسیم اکسیژن از سایر گازهای موجود در هوا، این گاز را با غلظت بالا و آماده برای استفاده بیمار تولید می کند.

اکسیژن دستگاه های تنفس مصنوعی و تهویه مصنوعی نیز از این دستگاه ها تامین می شود. این دستگاه ها علاوه بر تامین اکسیژن در عمل، می توانند در مواقع حساس نیز برای اکسیژن رسانی به بیماران مورد استفاده قرار گیرند.

در مواقعی که بیمار نمی تواند به خوبی نفس بکشد، دستگاه اکسیژن ساز می تواند به زندگی او کمک کند و از ورود اکسیژن به ریه ها جلوگیری کرده و از عوارض جدی ناشی از کمبود اکسیژن مانند آسیب به اندام های بدن جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:نصب اتوکلاو

اهمیت تعمیر و نگهداری دستگاه اکسیژن ساز

اگرچه دستگاه های اکسیژن معمولاً برای مصارف خانگی یا در بیمارستان‌ ها استفاده می‌شوند، تعمیر و نگهداری مناسب برای حفظ عمر مفید و کارایی دستگاه بسیار مهم است. بدون نگهداری منظم، این دستگاه ها ممکن است بی اثر شوند و بر عملکرد تنفسی فرد تأثیر منفی بگذارند.

تعمیر و نگهداری منظم دستگاه اکسیژن شامل تمیز کردن و تعویض فیلترها، باتری ها و لوله های هوا می باشد. همچنین، دستگاه باید به طور مرتب مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که هنوز به درستی کار می کند و اکسیژن کافی تولید می کند.

به طور کلی توصیه می شود که دستگاه اکسیژن ساز حداقل سالی یک بار توسط تکنسین حرفه ای تعمیر و تنظیم شود. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل یا خرابی بهتر است سریعا به تکنسین مربوطه مراجعه شود تا مشکلات به درستی و به موقع برطرف شود.

بنابراین اهمیت نگهداری منظم از دستگاه اکسیژن ساز برای افرادی که از آن استفاده می کنند بسیار زیاد است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند تا بتوانند از عملکرد صحیح دستگاه خود اطمینان حاصل کنند و بهبودی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:علل کار نکردن اتوکلاو

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر دستگاه فشار سنج
  • تعمیر میکروسکوپ
  • تعمیر رطوبت سنج
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک