مشکلات رایج فشارسنج دیجیتال

ما در این مطلب به مبحث مشکلات رایج فشارسنج دیجیتال می پردازیم. هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

مشکلات رایج فشارسنج دیجیتال

با توجه به آمار و ارقام دقیق ارائه شده توسط کارشناسان بهداشت، باید پذیرفت که علائم بسیاری از بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، سکته، نارسایی، اضافه وزن و دیابت و همچنین مشکلات کلیوی خطرناک است. اینجاست که لزوم استفاده مداوم و دقیق از فشارسنج را باید یکی از مراقبت های اصلی افراد دانست.

فشار خون طبیعی برای یک فرد سالم در حالت استراحت حدود 120.80 میلی متر جیوه است. اگر فشار خون کمتر از 60.90 میلی متر جیوه باشد، آن را فشار خون پایین می نامیم که ممکن است نشان دهنده عملکرد ناکافی قلب و عروق باشد. از سوی دیگر، اگر فشار خون به طور مداوم 140.90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر باشد، به آن فشار خون بالا می‌گویند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته را افزایش دهد.

خرابی و عیب یابی دستگاه فشار خون

به طور کلی خطاها و عیوب یک دستگاه فشارسنج به دو بخش ایرادات فنی و ارورها مربوط می‌شود. ایرادات فنی و کلی که عموما ممکن است درمورد هر نوع فشارسنجی اتفاق بیفتد عبارتند از عمکلرد نادرست کاف دستگاه(کیسه پلاستیکی بوده که به دور بازو بسته میشود) و تراز بودن نشانگر شریان (ART) روی شریان بازویی بیمار، عدم تشخیص درست فشار، ایراد باتری، حرکت بیمار حین اندازه‌گیری، مسدود شدن شلنگ هوا یا نشت و غیره باشد.

بیشتر بخوانید:تعمیر اکسیژن ساز خانگی

تنظیم نادرست کاف

در صورتی که کاف در اندازه مناسب به دستگاه وصل نشود و یا شل قرار گیرد، احتمال خطا و عدم نمایش اطلاعات افزایش می یابد. ضمناً قرار ندادن کاف فشارسنج روی بازوی بیمار تأثیر زیادی در نمایش اعداد صحیح دارد.

مشکلات باتری

در بیشتر مواقع علت اصلی باد نکردن کاف دستگاه مربوط به ایرادات و مشکلات مربوط به باتری به کار رفته در دستگاه می باشد و پمپ دستگاه انرژی لازم برای بادکردن کاف دستگاه را نداشت. مشکلات فنی باتری، خراب بودن آن و به خصوص کیفیت پایین باتری در بیشتر موارد دلیل این امر است. این یکی از دلایل اصلی خطاهای دستگاه فشار خون است.

با توجه به اهمیت باتری قلمی دستگاه فشار خون، استفاده از معتبرترین و باکیفیت ترین برندهای باطری روز دنیا مانند Warta آلمان توصیه می شود که احتمال خطا در دستگاه را تا حد زیادی کاهش می دهد و دارای استانداردهای فنی و حفاظتی بالایی می باشد.

به گونه ای که ضمن تامین انرژی و جریان مورد نیاز دستگاه، بتواند آن را در نشان دادن اعداد صحیح و منطقی یاری کند. بنابراین لازم است بهترین باتری ها را از معتبرترین برندها مانند وارتا آلمان خریداری کنید تا از خروجی دستگاه فشار خون خود مطمئن شوید.

حرکت در حین اندازه گیری

هر حرکت کاف می تواند منجر به نوسانات شدید فشار اندازه گیری شده و همچنین اختلال جدی در سیگنال شناسایی شده توسط دستگاه شود.

انسداد شیلنگ هوا

گاهی اوقات علت خطای دستگاه فشار خون مچ دست انسداد شیلنگ یا نشتی در شلنگ، رابط یا کاف است. کاف یک کیسه فشارسنج پلاستیکی است که در اطراف بازو بسته می شود. داخل کیسه آنقدر پر از هوا است که از عبور خون از رگ ها جلوگیری می کند.

موقعیت صحیح بازو

نحوه صحیح قرار دادن بازو و وضعیت آن، نگه داشتن آن در جهت قلب است. مطمئن شوید که بیمار بازوی کاف خود را خیلی نزدیک به پهلوی خود نمی گیرد. زیرا سیگنال های نویز تولید شده، پالس های فشار مورد نظر را از شریان بازویی مسدود می کند و چنین تداخلی امکان نمایش صحیح اطلاعات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:عیب یابی اکسیژن ساز

علت ارور دادن دستگاه فشار خون

گاهی اوقات بهترین راه برای رفع انواع خطوط، روشن و خاموش کردن دستگاه یا خارج کردن و نصب مجدد باتری است. اما وقتی بعد از امتحان کردن این روش همچنان خطایی را مشاهده کردید، می توانید از این لیست استفاده کنید.

رفع کدهای خطا در فشارسنج دیجیتالی

گاهی اوقات دلیل نمایش خطا در فشارسنج دیجیتال، قرارگیری نادرست باتری، اشتباه در نحوه تعویض باتری گیج فشار، راه اندازی نامناسب و گاهی اوقات خطا در خواندن اعداد و اطلاعات صحیح می باشد. با این حال، اکثر ایرادات و خطاها قابل رفع هستند، اما در صورتی که اصلاح نشدند و به درستی کار نکردند، باید دستگاه را به نمایندگی یا مرکز خدمات برگردانید.

  • عدم نمایش اطلاعات: ممکن است باتری وجود نداشته باشد یا باتری استفاده شده آسیب دیده باشد.
  • چشمک زدن با فشار دادن دکمه روشن/خاموش: قطبیت باتری اشتباه است.
  • E1: وضعیت غیر طبیعی در گردش هوا، نیاز به اندازه گیری مجدد فشار را نشان می دهد.
  • E2: یعنی فشار بیش از 300 میلی متر جیوه است و باید دستگاه را خاموش کنید و دوباره اندازه گیری کنید.
  • E3: به معنی خطا در تاریخ است و در چنین شرایطی باید باتری ها را خارج و تعویض کنید.
  • E4: مشکلات در اتصال به مانیتور شما باید در مکانی با سیگنال های قوی تر باشید.
  • EE: در اندازه گیری خطایی وجود دارد، بنابراین باید کاف را به درستی ببندید و در حین اندازه گیری بازوی خود را سفت نگه دارید.
  • Er: نشان دهنده فراتر از محدوده اندازه گیری است و نیاز به راه اندازی مجدد دستگاه دارد.
  • مقدار فشار انبساط یا انقباض بسیار بالا: باید وضعیت و وضعیت بدن و کاف را دوباره بررسی کنید.
  • فشار انبساط یا انقباض بسیار کم: در این صورت باید بدنه و کاف را نیز بررسی کنید تا طبق نکات ذکر شده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:سرویس و نگهداری اکسیژن ساز

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند. وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر دستگاه فشار سنج
  • تعمیر میکروسکوپ
  • تعمیر رطوبت سنج
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک