دستگاه سانتریفیوژ

ما در این مطلب به مبحث دستگاه سانتریفیوژ می پردازیم.هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود. در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ یک دستگاه آزمایشگاهی است که برای جداسازی مایعات و گاز ها بر اساس چگالی استفاده می شود.

جداسازی با چرخاندن یک ظرف دارای مواد با سرعت بالا انجام می شود. نیروی گریز از مرکز مواد سنگین تر را به خارج از ظرف می راند.

این دستگاه در بیشتر آزمایشگاه ها از دانشگاهی، بالینی و تحقیقاتی یافت می شود.

از سانتریفیوژ برای تصفیه سلول ها ، اندامک های زیر سلولی ، ویروس ها ، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک استفاده می شود. انواع مختلفی از سانتریفیوژها وجود دارد که می توان آن ها را بر اساس کاربرد مورد نظر یا طراحی طبقه بندی کرد. از انواع مختلف بزرگ تا میکرو سانتریفیوژ، انواع زیادی در دسترس محققان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:تعمیر آون آزمایشگاهی

کاربرد سانتریفیوژ

سانتریفیوژها در آزمایشگاه های مختلف برای جداسازی گازها یا مایعات بر اساس چگالی استفاده می شوند.

در آزمایشگاه های تحقیقاتی و بالینی، سانتریفیوژ ها بیشتر برای تصفیه سلول، اندامک، ویروس، پروتئین و اسید نوکلئیک استفاده می شوند.

نمونه ای از کاربرد سانتریفیوژ در محیط بالینی جدا سازی اجزای کامل خون است. سنجش های مختلف نیاز به سرم یا پلاسما دارد که ممکن است با سانتریفیوژ به دست بیاید.

سرم از طریق لخته شدن نمونه کامل خون به دست می آید.

بر خلاف سرم، پلاسما از خون کامل گرفته می شود و دارای سرم همراه با عوامل انعقادی است. برای به دست آوردن پلاسما ، یک نمونه خون در لوله هایی که با دارو های ضد انعقاد ترکیب شده اند، جمع آوری می شود. بعد از سانتریفیوژ شدن، سلول ها برداشته می شوند و مایع رویی پلاسما باقی می ماند.

سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

سانتریفیوژ برای جداسازی ذرات معلق در مایع با توجه به اندازه و چگالی ذرات، ویسکوزیته محیط و سرعت روتور عمل می کند.

در یک محلول، نیروی گرانشی باعث می شود ذرات با چگالی بالاتر از حلال فرو بروند.

سانتریفیوژ از اختلاف حتی کم چگالی برای جدا کردن ذرات درون محلول استفاده می کند.

با چرخش روتور به دور محور مرکزی، نیروی گریز از مرکز ایجاد می کند که باعث حرکت ذرات از محور چرخش می شود.

اگر نیروی گریز از مرکز از نیرو های شناور محیط مایع و نیروی اصطکاک ایجاد شده است توسط ذره فراتر رود ذرات رسوب می کنند.

انواع روتور سانتریفیوژ

دو طرح روتور خیلی متعدد وجود دارد: زاویه ثابت و چرخان.

سانتریفیوژ باعث رسوب ذرات در کنار و پایین لوله می شود. طراحی سطل نوسان به لوله ها اجازه می دهد تا از حالت استراحت خارج شوند تا در حین انجام سانتریفیوژ موازی افق شوند.

روتورهای زاویه ثابت برای کاربرد های گندله سازی یا برای حذف ذرات از یک سوسپانسیون و دور ریختن بقایا یا بازیابی ایده آل هستند. روتور های چرخان برای جداسازی نمونه های با حجم زیاد در سرعت های پایین و حل نمونه ها در شیب های سرعت مناسب هستند.

انتخاب سانتریفیوژ مناسب

سانتریفیوژها ممکن است بر اساس بیشترین سرعت طبقه بندی شوند که به صورت دور در دقیقه اندازه گیری می شوند.

سرعت ها بین 0 تا 7500 دور در دقیقه برای سانتریفیوژ های کم سرعت، تا 20000 دور در دقیقه است.

سرعت روتور سانتریفیوژ بیشتر به عنوان RCF در واحد گرانش (x g) برای روش های مختلف بیان می شود. با این حال، خیلی از سانتریفیوژها سرعت را به صورت دور در دقیقه (RPM) نشان می دهند.

برای مطمئن شدن از شرایط تجربی مناسب، تبدیل ضروری است.

نکات ایمنی

  • همیشه قبل از کار، سانتریفیوژ را روی سطح مناسب قرار دهید.
  • سانتریفیوژ بر روی سطح همسطح باشد.
  • در حرکت روتور در پوش را باز نکنید.
  • اگر سانتریفیوژ تکان می خورد یا می لرزد ، دوشاخه را بکشید.

نگهداری

  • سانتریفیوژ را به درستی روغن کاری کنید. حلقه های O منبع اصلی حفاظت نشت نمونه هستند و باید قبل از نصب روتور جدید یا بعد از تمیزکاری روغن کاری شوند.
  •  باید به طور مرتب تمیز و با گریس روان کاری شوند تا از عملکرد مناسب اطمینان حاصل شود و از خوردگی پیشگیری شود.
  • مطمئن شوید که همه کاربران از نحوه عملکرد درست سانتریفیوژ آگاه هستند.  اطمینان از این که سطل ها به درستی در پین خود قرار گرفته اند، لوله های متعادل کننده در روتور ، عملکرد روتور ها در دستورالعمل های اعلام شده برای سرعت و بیشترین جرم محفظه و پیشگیری از خراشیدن روتور.
  • اجزای مهم را بررسی کنید و علائم ساییدگی خراش یا اثرات شیمیایی روی روتور را جستجو کنید.
  • به سر و صدا، ارتعاش، لرزش یا آسیاب توجه زیادی داشته باشید. در صورت به وجود آمدن این مشکل بلافاصله دستگاه را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید:خرید اتوکلاو آزمایشگاهی

تمیز کردن

به طور مرتب سانتریفیوژ را با محلول های تمیز کننده خنثی که با یک پارچه نرم روی روتورها و لوازم جانبی استفاده می شود تمیز کنید.

تمیز کردن روزانه باید شامل قسمت داخلی سانتریفیوژ ، محفظه روتور و سطوحی با قطعات الکترونیکی مثل صفحه لمسی و صفحه کلید باشد.

بیشتر بخوانید:تعمیر دستگاه بخور سرد در کرج

درباره کرج طب

کرج طب «KarajMed» یک مرکز فنی است که فعالیت خود را از سال 1388 به‌صورت حرفه‌ ای در زمینه ارائه خدمات فنی در حوزه تجهیزات پزشکی را آغاز کرده است. کرج طب تا به امروز توانسته است در عمل به فعالیت خود به شکل کارآمد عمل کند.

به طوری‌که پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت حرفه‌ای، همچنان در زمینه ارائه خدمات فنی تجهیزات پزشکی فعال بوده و از دانش روز تعمیرات و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بهره می‌گیرد.

البته کرج طب خود عرضه کننده برخی از تجهیزات پزشکی موردنیاز در جهت تعمیرات این دستگاه‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا کرج طب به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی در تعمیرات وسایل پزشکی شناخته شود.

کرج طب یک شرکت فنی است، بنابراین خدمات گسترده‌ ای دارد. به طوری‌که این مرکز می‌تواند خدمات خود در کلیه زمینه‌های زیر را ارائه کند:

هر نوع وسیله پزشکی که در محیط درمانگاه، بیمارستان، مراکز بهداشتی یا حتی در خانه استفاده می‌شود، توسط تکنسین‌های دانش آموخته‌ی فنی در کرج طب قابل بررسی و تعمیر هستند.

وسایلی همچون فشارسنج‌ها، بخورهای سرد و گرم، اکسیژن‌سازها و بسیاری از لوازم دیگر هم در محیط‌های درمانی و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این وسایل در اثر استفاده مکرر یا طولانی‌مدت ممکن است با اختلال روبه‌رو شوند یا یکی از قطعات آن‌ها دچار سوختگی شود.

در این صورت می‌توان از طریق شماره‌های تماس 02632248230 یا قسمت تماس با ما با کارشناسان کرج طب ارتباط گرفته و برای تعمیر وسیله خود هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


  • تعمیر اتوکلاو
  • تعمیر اکسیژن‌ ساز
  • تعمیر بخور سرد و بخور گرم
  • تعمیر الکتروشوک
  • تعمیر رطوبت سنج